Jag blev förbannad..

.. på re där med Ädelfilé så jag skrev ett mail till Margaretha Torngren, presskontakt på Scan enligt nedan:

Jag skall delge er vad som händer - jag kanske får en dj...a massa ädelfiléer - å andra sidan har jag nog så det räcker själv.

Margareta,

Skinka är en skinka och en filé är en filé - aldrig kan dessa samsas på samma plats. Så är det bara.

Detta är bonnfångeri!

Det är föraktfullt gentemot konsumenten att lura i honom/henna att en utskuren bit av en grisskinka är en premiumprodukt. Ni vet att "alla vet" att filé är en bra bit - därför kallar ni den "Ädelfilé". Jag reagerade redan för några år sedan då ni kallade det "Skinkfilé". Det är lika dumt som "vegetariska köttbullar"!

Det är ett svek mot producenten som lägger ner mycket kraft och energi på att få fram en bra produkt. Varför? Jo, den dag t.ex. Sverker Olofson tar upp detta bonnfångeri så är förtroendet för Scan i botten vilket i sin tur påverkar producenten. Jfr. datumfusket.

Nej, er uppgift är att stadigvarande tillse att ni marknadsför böndernas produkter på ett förtroendefullt och lönsamt sätt som skapar långsiktiga relationer med marknaden.

Sånt här kan bara ske i Sverige (hoppas jag) där konsumenten är okunnig och relativt fattig. Hade det skett i Frankrike hade kärringarna tryckt upp era skinkbitar i halsen på slaktaren så han hade kvävts för länge sedan.

Jag kommer att göra allt för att detta trams skall komma till allmänhetens kännedom.

Kommentarer:

1 Nils Dacke:

Så du slåss mot väderkvarnar du med. Tänkte vi kunde inför begreppet att Don Quichota när man slåss mot en övermäktig fiende.



Felet med hela bonderörelsen i Sverige är ju att man trott på ideen att äga förädlingsledet själva i koorporativ form vilket alltid leder till tjänstemännens diktatur med hemska resultat som vi kan se i Scan, Arla, Lantmännen osv osv.



Nu sker ju som tur är en uppluckring av detta då yngre bönder tar saker i egna händer.

Kommentera här: