Hur fan är det möjligt?

... att ARLA av misstag kan ljuga om effeketerna av ekologisk mjölk?
Enligt ett debattinlägg i dagens ATL (hittar det inte på nätet) så skall ARLA, på mjölkpaketen, ha vilselett konsumenten vad gäller nyttan av ekologisk mjölk. Man påstår bl.a. att du skulle minska användningen av kemiska bekämpningsmedel med 35 ton om du dricker ekologisk mjölk under ett år. Man påstår vidare att ekomjölkskonsumtion tar bort konstgödsel och då minskar energianvändningen. Ekomjölk är dyrare för att det är kostar mer att producera, för att man ersätter energin i konstgödsel och bekämpningsmedel med mekanisk energi (köra fram och tillbaka med traktor - mekanisk bearbetning).
Mette Rehnström, kommunikationschef för Arla Foods,  "beklagar misstaget", i dagens ATL.
Mette det var inget misstag - möjligtvis så tillvida att ni anlitat nån fånig reklambyrå som skulle tuffa till paketen lite utan att ha en susning om hur det går till att producera mjölk. Skärp er!

... att Greenpeace kan dumpa 18 ton brunkol framför Regeringskansliets dörr?
Hur går det till - rent praktiskt?

- Hallå! Jag skulle vilja köpa 18 ton tyskt brunkol tack (sök brunkol på Eniro får du se - t.o.m "Supersök" går bet).
- Jaha, var ska det levereras?
- Framför regeringens dörr.
- Tack för affären, men då säger vi så.

Så kommer lastbilen till Rosenbad, 18 ton måste vara bil och släp - så han får nog baxa lite.

- Hörru feta fula ABAB-vakt (finns visst inte längre), kan du flytta pår'e, jag ska lossa här!
- Men, hö - typ, hmf... - de går inte.
- Flytt pår'e, jag har inte tid att tjafsa me dej.
- Jaha, jasså - säger du de så.

Nu ska jag försvinna ut i skogen några dagar - där är det i alla fall som vanligt.

Trevlig Haloween, eller All Helgona, som det hette till inte för så länge sedan.

Kommentarer:

1 Anders:

Hehe, ungefär så gick det till.

Kolla på filmen här:

http://www.greenpeace.org/sweden/press/pressmeddelanden/aktivister-dumpar-18-ton-kol-f

2 Wolter:

Tack för det klarläggandet. Vad gäller vakten tycker jag att det är ungefär som jag beskrivit.



Vad gäller säkerheten kring regeringskansliet tycker jag att det är för bedrövligt. En annan fråga är huruvida man skall vara så undfallande för lobbygrupper.



Vad gäller sakfrågan om Vattenfall i Europa så har jag faktiskt skrivit om det tidigare och där håller jag med Greenpeace helt och hållet.

Kommentera här: