Snart är jag en brottsling

Maggie inspirerade till att tänka över framtiden. Jag vet inte om min frustration, som jag beskrivit denna vecka, är en följd av vintern och bristande vår, vitaminbrist eller ett allmänt åldrande. Jag känner en malande oro inför framtiden. Men i ärlighetens namn känner jag också ett stort hopp när jag talar med mina barn eller grottar i projektet med att göra egen el. Tokerier och fastlåsningar i nuet öppnar alltid upp för nya möjligheter. Vi har kört fast i överbyråkratisering, teknikfientlighet, lathet och misstro att kommande generationer kommer att kunna lösa många av de problem vi brottas med i dag. Vi som finns på jorden i dag är inte de enda som kan lösa problemen. Det enda vi vet är att vi inte vet vem eller hur. Då är det bara att ta skeden i vacker hand och kämpa på så länge vi lever och kan.

Det som kommer upp nu är Ecoride, en idé som lanserats av advokaten Polly Higgins (jag som alltid använt Higgins synonymt med något listigt) och går ut på att "ekomord" skall kunna jämställas med folkmord. Alla handlingar som har en negativ inverkan på ekosystemen (vilket skulle kunna bevisas vara att bara existera t.ex) skall kunna anses vara ett brott mot mänskligheten. Higgins lobbar för något hon kallar Universal Declaration for Planetary Rights, vilket skulle kunna bli en ny munsbit för superkorrupta FN i stil med deklarationen om mänskliga rättigheter.

Beroende på om vem och hur denna deklaration accepteras kan den användas hur som helst. Den skall bl.a. kunna användas "för att väcka åtal för "klimat förnekarna" som förvanskar vetenskap och fakta för att avskräcka väljare och politiker från att vidta åtgärder för att motverka den globala uppvärmningen och klimatförändringarna", enligt denna artikel i The Guardian.

Jag kommer själv (vem som nu bryr sig om det) att ifrågasätta alla insatser i klimatets namn tills dess att det finns oomkullrunkeliga bevis för att problemet föreligger och att åtgärderna har effekt. Tills dess finns det tusentals mer behjärtansvärda åtgärder som kan hjälpa oss på alla plan - allt ifrån det lokala till det internationella. Tar vi bara tag i "våra verkliga" problem förbättras miljön och därmed klimatet - om det nu är ett problem. Att ge sig direkt på klimatet är som att börja snickra på kistan innan man satt på kärringen och barnet är gjort. (ursäkta - lite rått kanske - men man ska ju ta i säger IPCC).

Om denna hållning någon gång i framtiden gör mig till brottsling så skiter jag i det!

Kommentera här: