Jordbruksstödet

Nu har jag varit i den stora staden igen. Jag har varit i den stora staden och bl.a. klippt mig. Jag tycker inte om att klippa mig, antagligen är jag för snål, onödigt på något vis men till slut blir det nödvändigt. Konstigt. Har jag otur är jag i den stora staden när det blir nödvändigt, för då blir det mycket dyrare. Å andra sidan är det lite trevligare, lite exotiskt på något vis.
Denna gång var jag hos en dam på Arsenalsgatan, en lite poppig, inte allt för ung och oerhört pratsam dam. Hon är antagligen expert på att prata om inget med alla stadsbor hon klipper. När det kom till att prata om landet, jakt, matproduktion och miljö blev det dock lite svårare. Varför man nu skall prata om det men när dom hör att man kommer från landet blir många lite nyfika och då blir det bara så.

Hon sade att hon minsann hört att bönderna får EU stöd för att sprida konstgödsel på åkrarna. Jag slingrade mig något men lyckades väl inte förklara så där särdeles bra. Det är inte så lätt att förklar för nån som int begrip - som Stenmark sade till Plex Pettersson. De flesta tror att bönder kakar in EU stöd en masse, men dom begriper inte syftet som ytterst stavas KONTROLL.

Genom att bidraga med offentliga medel till livsmedelsproduktionen kan de (tror de) också kontrollera den samma. Genom att villkora bidragen får de bönderna att dansa efter rätt pipa - skulle bönderna trilskas blir det bara inga pengar, vilket ingen har råd med. Konsumenten får mat till ett bra pris men framför allt blir det inga överraskningar prismässigt, vilket skulle kunna leda till politiska svårigheter.

Ni har säkert redan glömt det men för några år sedan blev det oro i livsmedelssektorm pga. taskiga skördar. Priserna steg och det blev problem både här och där. G20 mötet det året hade stora planer men fick ägna en stor del av tiden åt skenande matpriser. Ingen politiker vill ha denna osäkerhet eftersom det kan föra med sig så mycket. Den enda vägen är att knyta upp bönderna med pengar och piska. Så enkelt är det tyvärr.

Nu står vi inför en spännande tid då skördarna i Sverige blir usla, Ryssland urusel (de måste importera) och stora delar av Europa likaså. Priserna kommer att stiga och det blir återigen oro i lägret. Subventionssystemet har sina begränsningar men framför allt bränns det oerhört mycket pengar på sidan om.

Kommentarer:

1 Nils Dacke:

Jaja, kan tänka mig att omväxling förnöjer med en ny som klipper håret. Jag har ju som sagt inte den lyxen kvar då inget hår finns!



Jordbruk är en sjuk och trots den förmodade bristen nu i vinter, så finns länder med 30% av bra mark i träda! Smaka på den samtidigt som man intensivodlar andra.

Kommentera här: