Det blir värre och värre

Jag är ledsen men jag måste dra det här med klimatskanadalen till dess att liket är ute ur garderoben.

Min erfarenhet om lik i garderoben har jag från min tid i finansbolagsvärlden. Som bekant går ekonomin upp och ner, så även då. När det är dåliga tider surnar krediterna till och en olycka kommer sällan ensam. De kommer i vågor. När man tror att det är slut och förlusterna är tagna, kommer det en ny - till dess att ekonomin vänder och kunderna frisknar till igen. Den där processen med den ena dåliga krediten efter den andra är mycket frustrerande. Vi brukade säga att det intre räcker med att städa ur garderoben. Bakstycket måste bort och väggen bakom tvättas - då kanske det är klart.

Det tycks vara det samma med klimatskandalen, IPCC och CRU (forskningscentret i England). Här skriver Ingemar Nordin om mysteriet med försvunna data. Alla har vi fått information om den läckta mailkorrespondensen som indikerade ett visst mått av vetenskaplig oärlighet - to put it mildly. Svensk media har inte orkat sätta sig in i frågan utan rakt av köpt flugviftandet från diverse "experter".
Enligt Nordin är det i grund och botten mycket värre (vilket det såklart är om man skall gå efter min "garderobsteori"). De som har velat få tillgång till rådata, för sin egen forskning eller t.o.m kontroll av IPCCs forskning, har konsekvent nekats. Chfen för CRU, Phil Jones, har slingrat sig som en mask när frågan dykt upp och lär vid något tillfälle sagt att han hellre förstör filerna än lämnar ut dom till någon. Han har ibland påstått att filerna försvunnit, att det inte fanns lagringskapacitet etc.
Mycket tyder på att kvalitén i data inte är särskilt bra utan man har varit tvungen att "forska fram" nya mätserier (oklart hur det gått till). Att kvalitén varierar finner jag logiskt eftersom dagens termometrar sannolikt är något mer exakta än förrförra seklets. Dessutom har de yttre omständigheterna för platsen där temperaturen mäts förändrats, främst genom urbanisering vilket i sig ger högre temperaturer.

Alltså. Skit in skit ut. Det bedrövliga är inte att det blir fel för så är det när människor med olika agendor är inblandade. Det bedrövliga är sättet kritiken behandlats på, vilket i och för sig också är en logisk följd av ovan nämnd mänsklig inblandning. Jag säger det igen - det här med "klimatkrisen" är nog det dummaste mänskligheten ägnat sig åt i modern tid. Det kommer att sluta med en solkig kris kring makt, politik och girighet - som vanligt alltså.

Läs Nordins redogörelse. Det är såväl faschinerande som skrämmande läsning. Var kritisk och ifrågasättande - som vanligt.

Kommentera här: