Klimatvetenskapen överraskar

Jag var ute och åkte bil hela dagen i går. På hemvägen lyssnade jag på radioprogrammet Klotet i P1 (P1 lyssnande är f.ö. ett ålderstecken om ni inte visste det). Där var bl.a. Lena Ek, Maria Wetterstrand och en "klmatforskare" från SMHI. Lena Ek har som bekant fått staffettpinnen för att åka till Durban och "gå före". Hur man nu kan säga så i en stafett, väljer man fel väg kommer man sist, även om man går först. Glöm aldrig Japanen i Maratonloppet, OS Stockholm 1912 - han gick i mål, sisådär 70- 80-tal (kommer inte ihåg exakt).

Nåja, slut med filosoferandet, det är tidigt!

Jag gjorde en häpnadsväckande reflektion. Jag hittar inte på, de bekräftade det själva och tyckte att det var "synd", "oacceptabelt" och något vi måste "bli bättre på".

Sverige, som är så bra, saknar statistik på utsläpp av "växthusgaser"!

Du läste rätt. Vi har ingen susning om hur mycket vi släpper ut! Då inställer sig onekligen några följdfrågor.

• Om inte vi vet, vad vet andra länder, i förhållande till oss som "ligger i framkant"?
• Om ingen vet, hur kan man då säga att det ökar, minskar eller ligger still?
• Vad vet vi egentligen?
• Vad handlar det hela om?

Sista frågan har jag besvarat så många gånger förut. Det handlar om politik, makt och pengar. Rädda jorden är det ingen som bryr sig om - de är ändå döa om det de påstår skall hända verkligen händer - vilket inte är troligt. Dessutom är det ytterst tveksamt att vi verkligen kan påverka klimatet. Varför skulle vi, när vi t.ex inte lyckas tala om det oacceptabla i att våldföra sig på en minderårig, för en polis!?

Att det kommer att hända något är emellertid troligt - eftersom det alltid händer något. Vi är nog bäst på att ta kål på oss själva. Vad sägs om krig, antibiotikaresistens, degenerering eller kulturell kollaps? Någon kommer alltid att överleva och då är det bara att börja om igen, vilket människan är bäst på.

Själv tror jag att det ligger ett tag fram i tiden. Tills dess tänker jag att leva på.

Ha en riktrigt trevlig helg! Ta vara på den ... man vet aldrig!

Kommentarer:

1 kkj:

Följ pengarna!!

Betänk att Al Gore fått Nobels fredspris för en film fylld med felaktigheter. Det visar att det inte är klimatet som är problemet utan förståndet hos vissa!

Kommentera här: