Marknadsföringsbyråkraterna kör på

Jag har skrivit tidigare om byråkraternas faiblesse för marknadsföring. I någon sorts gammaldags socialistisk uppfattning tycks dom tro att näringslivet blir av med vad skit som helst bara marknadsföringen är massiv. Så enkelt är det inte. Det måste alltid finnas en produkt eller tjänst som är anpassad till kundens behov/önskemål.

Dessa byråkrater söker pengar från en herrans massa offentliga källor efter det ett de producerat en ansökan som är anpassad efter deras kunder - bidragsgivarna (då kan dom minsann!). Projektetbeskrivningen anpassas efter tidens anda och det slinker in syften vad gäller klimat, integration, kvinnligt företagande eller landsbygdsutveckling. Sen får man pengar och arbetet sätter igång som i det senaste projektet där man skall marknadsföra Småland med 17 miljoner. Jaha?

Småland skall marknadsföras med dessa pengar. Lena Larsson, som är vd för Smålands Turism, är naturligtvis mycket förväntansfull - det ger ju henne försörjning för en tid framåt. Hon får dessutom smörja sig lite i glansen av reklam- och it- företag.

- Vem tänker på producenterna, de där som försöker driva småskalig turism trots allt regelverk som sätter jkäppar i hjulen? De där som driver campingplatser, gårdsbutiker eller vad det vara må?
- Vem tänker på det som inte finns, boende, restauranger och upplevelser? Hur skall det skapas?
Självklart ingen. Här är det marknadsföring som gäller! Det är säkert jättebra att synas i Polen och Ryssland. Vad är det som säger att just människorna där vill komma till Småland? Vad är det som säger att vi som driver turistverksamhet vill ha dom som gäster?

Det är också det enkla som gäller. Vi brottas med ett osäkert klimat, kort säsong och krångliga byråkrati. Finns det ingenstans att äta och bo - kommer inte turisterna (vad nu en turist är egentligen). Småland är inte Toscana, det är inte "dussinturisten" som söker sig hit. Allt detta sammantaget gör att investeringarna i turismen uteblir.

Det kan man inte marknadsföra bort! Är det vettig användning av våra skattepengar?

Kommentera här: