I morron dagis för IGT?

Jag har gett mig tusan på att i praktiken försöka förstå hur alla dessa tjänstemän och politiker tänker i klimatfrågan.

Jag tänker som så att om vi verkligen står inför ett allvarligt hot mot vår existens måste något göras och det är nu! Mycket tyder emellertid på att det hela handlar om makt och pengar - eller politik om du så vill. Med tanke på tidigare övningar så kan jag inte tro att någon tar det på allvar, mer än för sin egen överlevnads skull.

I morron är det stort klimatmöte i Kalmar, dit folk kommer att resa från vårt avlånga län med bil. För egen del blir det närmare 400 km och jag tänker ta den stora bilen, SUVen som det kallas bland klimathysteriker, för jag tycker att det vore bra med ett varmare klimat. Jag är åtminstone ärlig med det här, tjänstemännen som förhandlat sig till tjänstebil smyger naturligtvis. OBS! Ironi.

Skulle jag åka kollektivt (dieseldrivet tåg) till Kalmar för ett möte i morron kl.09.00 får jag åka hemifrån i kväll vid 8-tiden för att vara i Kalmar fram emot midnatt. Hotellövernattning och taxi till konferensnläggningen vid brofästet i morron bitti, taxi och väntan efter genomförd konferens. Jag kan åka hem vid 8 tiden på kvällen för att anlända Falerum vid elvatiden. Totalkostnaden för tågresan blir 750 spänn exklusive övernattning och taxi. Bränslet för min bil 36x0,9x14,75 blir 478 kronor. Tåget är dieseldrivet.

Regeringen har en vision om ett fossilbränslefritt Sverige 2050 - om 38 år. Det har man "produktifierat" i något man kallar Färdplan 2050, vilket är det som skall diskuteras i morgon. Mötet anordnas av Länsstyrelsen och Regionförbundet med anledning av ett uppdrag om samråd Länsstyrelsen fått av Staten. Vad Regionförbundet har med saken att göra är lite mera oklart.
Kalmar län har dessutom "tagit på sig ledartröjan" - denna för....ade "ledartröja", i och med en vision om ett fossilbränslefritt Kalmar (vet ännu inte om det bara är staden eller hela länet) 2030, om 18 år således. Undrar om dom tror på det själva.

Jag har varit på Länsstyrelsedagis två gånger, vilket även rapporterats här på IGT, här, här, och konstaterat att det är amatörmässigt, kostnadskrävande och meningslöst. I morgon vet jag om så är fallet även denna gång.

Uppdatering
Rätt skall vara rätt tänkte jag och kollade KLT, Kalmar Läns Trafik, för att undersöka huruvida jag skulle kunna åka "klimatsmart" med deras fina bussar (som visst kör på RME och har inneburit skattehöjning för alla länsinnevånare). Det kan jag, så här:
- I eftermiddag avfärd från Ukna, 16.55 ankomst Kalmar 20.55. Kostnad 94:-
• Hotellövernattning
- I morgon möte hela dagen och efter det ingen buss
• Hotellövernattning
- I övermorgon hemfärd 12.34 ankomst Ukna 16.13. Kostnad 94:-

Det var ju ett lyckat experiment. I morgon tror dom att vi skall kunna hitta på något smart som gör att vi kan vara fossilbränslefria i Kalmar län om 18 år. Dream on - men jag åker ändå. Det skall bli spännande att höra. Rapport kommer, som sagt.

Kommentarer:

1 Jan Thörngren:

Intressant att höra hur vår kollektivtrafik utvecklas över tiden. Jag gjorde 1971 en del av lumpen i Karlskrona och bodde i Västervik och resemöjligheterna såg ut ungefär så som du beskriver dina möjligheter idag. Visa omtanke med de efterkommande och ta SUVen hellre en krympande än en växande landis.

Kommentera här: