Äntligen - en riktig sosse!

Jag gillar - riktiga - sossar. Den där som värnar om "arbetarklassen" - riktiga människor som arbetar och sliter i sitt anletes svett. Dom som kämpar för sina sympatisörers rättigheter, högre löner, mer semester och bättre pensioner. Dom som inser att samhället måste ta vara på de resurser vi har för att kunna skapa arbete och välstånd. Dom som fattar att vi måste göra det bästa av råvaror, energialstring, matproduktion och arbetskraft. Dom som fattar att vi måste organisera samhället så att människor kan utbilda sig, sköta sitt jobb, bli sjuka och ha en meningsfull fritid. Man behöver inte sympatisera med alla idéer men man vet i alla fall var man har dom.

Det är mycket lättare att förhålla sig till en "riktig" sosse än alla "nya" politiker som tycks vara uppfödda på ett sånt där köttråg de handlar köttfärs i, som de sedan säger att andra inte skall äta.
• Eller alla "nya" politiker som på fullt allvar tror att det är viktigt att "klimatanpassa" - eller kanske lösa ett problem som eventuellt uppstår om 100 år, ett problem vi inte vet om det ens existerar. Under tiden vi löser "problemet" tynar vi bort i brist på intäkter som kan utveckla vårt välstånd.
• Eller alla "nya" politiker som på fullt allvar tycker att vi skall industrialisera vårt landskap med vindkraft - för att exportera "grön" el ut i Europa - som leder till högre elpriser för oss själva vilket i sin tur ger sämre förutsättningar för produktion, intäkter, välstånd och utveckling.

Efter några bottennapp med "nya" politiker har sossarna äntligen fått tag i en "riktig" - i alla falla som det verkar. Jag ser faktiskt fram emot Stefan Löfven utveckling. Jag hoppas att han positionerar sig på "riktigt", inte bara med pladder som föregångaren. Jag hoppas att han tar till sig den havererade energipolitiken och inser att småföretagen kan skapa arbetstillfällen. Jag hoppas att det blir en "riktig" opposition. Jag skall inte rösta på den, men det skulle pigga upp.

Att jag skulle tänka så här - hade jag aldrig trott!

Kommentera här: