Att leka med miljoner, eller delar av miljarder

Flertalet av landets kommuner har kompletterat sin verksamhet med helägda dotterbolag, så även den lilla kommunen på skäret, next to Russia, där jag bor. Här har man t.o.m en företagskoncern med moderbolag och massa dotterbolag som bl.a sköter bostäder, förvaltning, värmeproduktion, elproduktion och sophantering.
 
För några veckor sedan skrev IGT om överenskommelsen som skulle tillföra ett av dotterbolagen ytterligare en verksamhet, vatten och avlopp - VA. Jag skrev då om kvartsmiljardavtalet som skulle godkännas av KF för att vara giltigt men som rimligtvis inte kunnat godkännts av KF eftersom det inte var underskrivet och inte framlades i sin helhet.
Nu skall jag berätta för er om ytterligare en klausul i avtalet som stipulerar att parterna skall slutföra avtalet vad gäller formalia under 2012, en uppgift som varit dom övermäktiga.
 
VA verksamhet bedrivs med produktionsanläggningar, såsom vattenverk, avloppsverk, pumpstationer etc. Mellan dessa går en herrans massa ledningar eftersom de flesta av oss intar och avger bl.a. vatten. Anläggningarna ligger på egen fastighet, kommunal fastighet eller privat fastighet. På anläggningarna finns en hel del lösa inventarier såsom t.ex. gräsklippare och verktyg.
Avtalet omfattar således fastigheter, ledningar och lösa inventarier. I det fortsatta koncentrerar vi oss på fastigheter och ledningar.
 
Fastigheter
En fastighet består av en bit mark som kan hysa fastighetstillbehör såsom en byggnad eller, som i detta fall, ett reningsverk.
Som fastighetsägare kan du låta någon bygga en byggnad på din mark varvid byggnadsägaren hyr marken av dig och äger byggnaden. Man säger att byggnaden står på ofri grund (jfr. mängder av villor som står på kommunal mark).
Det är däremot mycket svårt, näst intill omöjligt, att bryta bort ett fastighetstillbehör, t.ex. en byggnad, från en fastighet och på så vis skapa en byggnad på ofri grund.
Alltså är den här affären till stor del en fastighetsaffär där redan befintliga fastigheter skall säljas till bolaget och nya skall bildas där så krävs för att sedan säljas. En fastighetsaffär skrivs genom ett kontrakt som skall uppfylla vissa kriterier, ett sk. formalavtal. Avtalet måste innehålla fastighetsbeteckning, köpare, säljare och köpeskilling och vara bevittnat.
All denna hantering kräver ett omfattande utredningsarbete dels för att det är just omfattande men även för att det genom åren när kommunen skötte det kan ha uppstått en del konstigheter. Kommunen består, som bekant, av ett flertal sammanslagna kommuner och bara där kan det ha uppstått oklarheter. Utredningar kostar som alla vet tid och tid är pengar. Slutligen hamnar det hos Lantmäteriet som kräver en hel del ersättning för att verkställa avstyckningar och slutligen registrera ägarbytet.
 
Ledningar
Kors och tvärs mellan dessa anläggningar går ledningar av olika slag såsom t.ex. vattenledningar och avloppsdito. En del ligger i kommunal mark såsom t.ex. gator eller annan mark. En del ligger i privat mark.
För att säkra tillgången till sina ledningar kan man ansöka om ledningsrätt hos Lantmäteriet. Den ger ledningsättshavaren tillträde till annans mark för att underhålla sina ledningar. Denna rätt kan säkras genom andra överenskommelser vilket är vanligt för ledningar i stadsbebyggelse där flera olika ledningsägare samsas i samma ledningsgrav.
En ledningsrätt kan vara registrerad på ledningsägaren, t.ex. kommunen. Den kan också vara registrerad på en fastighet, t.ex. den fastighet som hyser reningsverket. I det förstnämnda fallet utgör ledningrätten, och ledningen (som alltid måste överlåtas tillsammans) lös egendom som kan överlåtas med illägget att ägarbytet skall registreras hos Lantmäteriet. I det sistnämnda fallet blir ny ägare av fastighet med ledningsrätt automatiskt också ledningsrättsinnehavare. Ledningsrätten och ledningen utgör då fastighetstillbehör med allt vad det innebär som beskrivits ovan.
 
Du förstår säkert vart jag vill komma. En kommun som är elva mil lång och fem mil bred innehåller en hel del ledningar. Allt är säkert inte lika enkelt som det jag besrivit ovan - det finns säkerligen en hel del oklarheter i de juridisk omständigheterna kring ledningsnätet. Bäst är att inte veta, vilket är en attityd som inte duger om man har för avsikt att överlåta nätet.
 
Vad har då hänt?
Det verkar som insikten om komplexiteten slagit ner som en blixt i roten på inblandade eller att poletten äntligen trillat ner. Man har kommit på att affären är dyr och omfattande - grattis - vilket många varnade för.
 
Till dags dato har inget hänt av det som skulle hända med formalia. Nu verkar man vara inne på att frångå avtalet, som godkänts av KF, genom att försöka upprätta nyttjanderättsavtal och dylikt.
• Har då verksamheten överlåtits på bolaget?
• Vad har man sålt för en kvarts miljard?
• Har man följt KFs beslut - det som man själv förelagt KF?
• Kan man bokföra affären såsom bokförd hos kommun respektive bolag?
 
Så leker man med en kvarts miljard utan nyttoanalys - om du inte redan visste det.

Kommentarer:

1 Åke Elgstrand:

Länsstyrelsens tillstånd torde gälla i alla sina delar när inte
berörd part, se nedan, var delaktig och representerad vid
miljörättegångarna i Gamleby dels den 18 januari 2012 och dels den 5
mars 2013. Tillståndet är givet till Västerviks kommun.

Västerviks kommun
Teknisk nämnd
Box 25
593 21 Västervik

Miljöprövningsdelegationen vid Länsstyrelsen i Kalmar län meddelar
Västerviks kommun org. nr. 212000-0779, tillstånd enligt miljöbalken
till fortsatt utsläpp av avloppsvatten efter rening i Gamleby
avloppsreningsverk på fastigheten Gamleby 2:1 i Västerviks kommun.
Beslut 2011-03-24 diarie nr. 551-6880-08 anläggnings nr. 0883-019.
-----
Tillståndet: gäller till 2016-12-31,
----
• Förmenta affären mellan Kommunen som Säljare - VMEAB som Köpare är
inte fullgången, Västerviks kommun står därmed kvar som fullödig
ägare till sina anläggningar. Miljödomstolarnas arbeten i sak får
uppskattas som lokal och praktisk historielektion i kommunal rätt.

110324 551-6880-08 _Gby_ARV_beslut


//
Åke Elgstrand
[email protected]

Svar: Se där,ytterligare ett exempel på arrogansen i hanteringen mellan bolag och kommun som innebär att bolaget inte har drifttillståndet som man påstår på sin hemsida.
Den senaste domen innebär att givet tillstånd inte är tidsbegränsat så som det var givet innan detta rättsmål avgjordes av högsta instans. Det innebär inte att driftstillståndet helt plötsligt är bolagets vilket iofs. är rätt självklart eftersom bolaget inte äger anläggningen. Om bolaget skulle ha driftstillståndet efter domen vore det lika osannolikt som om ICA i Gamleby hade det.
Wolter Stackelberg

Kommentera här: