Decemberkolumn i VT

Så var det dags igen, väldigt vad tiden går! Vi skriver var fjärde vecka. Nästa vecka är det prästen, därefter borgaren och så bonnen - eller landsbygdsbrukaren som han egentligen är.

Inspiration till denna veckas kolumn är flera skriverier om spelet kring klimatfrågan, det är inte så enkelt att mer CO2 gör jorden varmare - om du fortfarande tror det.

Som jag kanske skrivit tidigare så har Jacob Nordangård blivit doktor vid Linköpings Universitet med en avhandling om spelet i klimatfrågan.
Nu har han, tillsammans med Marian Redetzki och Sven-Olov Karlsson skrivit en bok i ämnet, Domedagsklockan - som anmäls här av Ingemar Nordin. Maria Ludvigsson, Svenska Dagbladet, tar upp boken på ledarsidsan - kors i taket! Det blev liv i luckan bland klimathotsmakarna vilket författarna bemötte på ett föredömligt sätt i DN.

Sammantaget känns det som att verkligheten kommit ifatt dikten. Ja, ni vet sedan länge att jag anser klimathotet är en dikt i syfte att få makt, pengar eller vad det nu kan vara. Syftet är i alla fall inte att rädda jorden för det struntar Al Gore, Wijkman eller Rockström fullständigt i - de är välbetalda och klarar sig så bra så.

Nu har jag ännu inte vågat bli så tydlig i VT även om jag känner att det snart är dags. Därför tyckte jag att den här kompassgrejen kanske kan vara en bra början. Ett sätt att få upp ögonen, om än lite, hos min lilla läsekrets.

Kommentarer:

1 Lars Cornell:

Boken är bra. Läs den !
www.telegraph.co.uk/earth/energy/biofuels/10520736/The-great-biofuels-scandal.html

Kommentera här: