Vargen

Jag borde skriva något om vargen. Jag kan inte eftersom hela hanteringen är så urtbota korkad att jag inte finner ord.
Några ord följer dock. Jag är förbannad i dag! Det snöar och är djävligt! Desutom skall jag till banken och förhandla ner räntorna! Det kanske blir bättre om jag skriver av mig först.

Det hela är toppen på det ekosofiska isberget där det finns människor som, på fullt allvar, tror att det finns ett system där ute - i naturen. Naturen är inget system. Naturen är inget dagis där alla samlas i en ring på måndagsmorgonen. Naturen är kaotisk där kampen på liv och död är den gemensamma nämnaren.

Ena stunden anser dom att naturens skall klara sig själv. När inte naturen gör som dom vill skall vi lägga oss i genom att utrota vildsvinen, plantera ut vargvalpar eller ha ihjäl myggor.

Samhället drar sig inte för att använda rättssystemet för att skrämma till lydnad. Man fängslar människor på landsorten och försöker fälla dom för "förberedelse till grovt jaktbrott" utan att ha något belägg för detta. Ingen vågar numera utnyttja sin rätt, och plikt, att skydda sina tamdjur av rädsla för polis och åklagare.

Såväl jaktetiska och andra principer i vårt förhållningssätt till naturen ställs på huvudet när ekosoferna jagar från helikopter, bil och skoter. Myndigheterna lättar på jaktreglerna för att villaägare och golfspelare drabbats negativt av naturen.

Det politiska etablissemanget vet inte hur man skall vända sig.
Å ena sidan har vi en producerande landsortsbefolkning. Å andra sidan har vi en högljudd lobbyverksamhet med de "häftiga" organisationerna WWF, Greenpeace, Svenska Naturskyddsföreningen och de lite mindre häftiga stadsboende betraktarna som aldrig själva kommer att drabbas av vargens härjningar.

Vargen tar verkligen fram det sämsta hos oss.

Kommentera här: