BBC åsidosätter sitt journalistiska uppdrag

Nu när årets första snö äntligen kommit. Eller hur är det, äntligen eller inte-nu-igen?

Vårt klimat ger oss en fantastisk variation vad gäller väder och vind. Dels har vi årstiderna, vilket jag inte skulle klara mig utan, dels har vi variationer på kort sikt - ömsom är det helt underbart - ömsom riktigt skit - rent ut sagt.

Under senare år har det som bekant diskuterats mycket huruvida klimatet skulle löpa amok eller inte. Ni som följt IGT vet att jag redan från början intagit, en minst sagt, skeptisk hållning gentemot den förhärskande åsikten.
Jag tror oss om mycket men inte allt.

Vartefter som debatten utvecklats har fler och fler insett att det kanske inte är så farligt som "dom säger". Därmed inte sagt att vi intenärmar oss mänsklighetens undergång. Det sägs ju att vi förr eller senare står inför den sista dagen, något som förvisso sagts ett bra tag nu. Om det är krig, bakterier eller allmän degenerering vet vi inte. Är det klimatrelaterat kan vi inte säga om det kommer att bero på nedkylning eller uppvärmning. Så lite vet vi, om det ens kommer att ske.

Nu ligger det stora politiska intressen i att appellera till vårt dåliga samvete om ett vidlyftigt leverne för att vi skall skärpa oss och betala skatt. Temat känns igen, det har använts förut.

Med anledning av detta har det framkommit att BBC har frångått sina journalistiska principer vad gäller objektivitet, källkontroll mm. Detta är mycket ovanligt och görs bara när det råder krigstillstånd. Uppenbart har man funnit "klimatfrågan" så viktig att man hoppat i knät på NGOer, "experter" och tvivelaktiga politiker.

Jag tänker inte utveckla det här mer. Jag ville bara uppmärksamma er och har du tid (vilket jag hoppas att du har) tycker jag att du ska börja läsa här
Fortsätt gärna här

Det kan vara givande att läsa kommentarer med eventuella länkar som dyker upp där.

Mänskligheten är fantastisk!

Kommentarer:

1 Peter:

Tyvärr har SVT/SR och huvuddelen av den svenska pressen intagit en liknande position. Indoktrineringen startar redan i förskoleåldern så det ska mycket till att vända skutan rätt. Snart 20 års stabilt klimat tycks inte ha hjälpt.

Kommentera här: