Så var det färdigpratat

Gotlandsbåten AB lägger ner trafiken. De vill köra 2015 - säger dom.

OK, nu har dom fått sin chans att testa en hypotes om lönsam Gotlandstrafik under sommaren. Det funkade inte, vilket sannolikt flera rederier räknat ut för länge sedan eftersom den förutvarande trafiken lagts ner och ingen ny startats.

Kvar sitter bl.a V-viks skattebetalare med värdelösa investeringar i hamn och marknadsföring (ca. 7 milj) som tvingats igenom Kommunfullmäktige på ytterst tveksamt sätt.

Kvar sitter 40.000 bokningar, enligt Gotlandsbåten, vilket om det är 2 i varje bokning motsvarar 80.000 personer som får sina semesterplaner omkullkastade.
Gotlandsbolaget betalar tillbaka erlagt betalning för biljetter - inget annat trots att lagstiftningen säger att de skall stå för ersättningsresa och övriga omkostnader i samband med denna. Om vi antar att dessa 40.000 bokningar kostat 300 kr inbringar detta 12 milj. Om vi antar att ersättningsresan med omkostnader är tre gånger så dyr, vilket antagligen är lågt räknat, kommer det att kosta 36 milj. Klart att dom sprattlar!

Kvar sitter bussbolaget som drog igång en busslinje mellan Västervik och Stockholm.

Jag vet inte vem som anställt personalen i Västerviks hamn men de, tillsammans med övriga anställda, går miste om det viktiga arbetstillfälle som såväl politiken som Gotlandsbolaget skrutit om.

Detta är inget annat än en skandal där de privata intressenterna får stå sina egna risker.
Vad gäller politiken är det av yttersta vikt att utkräva ett politiskt ansvar. Nu har det trots allt slabbats bort närmare 60 milj i farled och hamn - en "investering", enligt kommunalrådet, som aldrig kommer att betala tillbaka sig.

Säg upp alla avtal med Gotlandsbåten AB - om det finns några - och lägg ner! Återgå till den verksamhet som skall utföras av en kommun - inget annat!

Kommentarer:

1 Christel:

Hoppas inte några kommunala skattepengar har gått hit: http://www.gotlandsbaten.se/sv/resmal/filmer

Svar: Det kan man väl säga att det gjort. Jag utgår att den första marknadsföringsmiljonen, av tre, är levererad. En av filmerna handlar om ett "smultronställe" som råkar ägas av en kommunstyrelseledamot. Det är självklart ytterst olämpligt även om det enkelt går att vifta bort av den korrupta politiska nomenklatura som vuxit fram i Västervik. För övrigt har jag låtit mig förstå, genom hustrun, att butiken i fråga är värd att uppmärksammas.
I och med att man väljer att anta ett viktigt politiskt uppdrag väljer man samtidigt bort något annat, så som t.e.x att marknadsföra sin verksamhet med kommunala pengar. Ja, det är en uppoffring att vara fritidspolitiker vilket de skall uppskattas för.
Wolter Stackelberg

2 Christel:

"De" kommer säkert att komma undan utan någon direkt uppmärksamhet på det olämpliga i detta :/ Jag tycker, precis som din fru (de har herrkläder också!), att det är en trevlig butik och jag har tidigare handlat en hel del där. De senaste två åren har jag dock fått en dålig känsla bara jag gått förbi, så någon shopping har det inte blivit tal om (jag är nog överkänslig, men det har verkligen inte blivit bättre den senaste tiden).

Svar: Tyvärr har du nog rätt men man får inte ge upp. Nu gäller det att skaka fram ett politiskt ansvar för ca. 60 milj isjönkastade pengar (farleden + hamnen). Jag tror/hoppas att VT i och med dagens artikel om "investeringarna" i hamnen inlett en grävrunda som rätteligen ställer ansvariga partier mot väggen.

Det kan bara inte vara så att man, på ytterst tveksamma grunder, kan slarva bort 60 milj av skattebetalarnas pengar utan att få klä skott för det. Det får bara inte vara så!

Förutom detta har det slarvats bort många pengar på Visprojektet, Holliday Club och Slottsholmen som skattebetalarna aldrig får se röken av. Det får vi ta senare - Slottsholmen verkar i alla fall realiseras och då är det bara utebliven betalning för våra tillgångar vi går miste om.

Och allt som en följd av fåfänga och/eller desperationen att "göra något"!
Wolter Stackelberg

3 Åke Elgstrand:

Tidigare och Go Cart kanske
BSL Färjelinjen Västervik - Tallinn (Paldisky). Det var jag som på uppdrag skaffade fram och förverkligade den färjelinjen. Den gick med svarta siffror, den var lönsam. Då klagades det på att det var provisoriskt och skitigt i Västerviks hamn. Nu har det snyggats till, men ingen personfärja i sikte. Det går kanske att köra Go Cart därute under tiden vi väntar - på .. Vi får lägga in det i Avtalet med hamnoperatören.
Till saken hör att jag väntar fortfarande på kommunens ersättning för arbete jag gjorde med att anskaffa färjelinjen. Jag hade ett direkt uppdrag från kommunen att luta mig mot, så jag la ner arbete i sak. Vid den tiden var jag mer operativ på Estland och Lettland.
VLI har ersatt mig för en reseräkning, i samband med konsultarbetet för färjelinjen, det är allt, och nu finns det avsatta medel för marknadsföring av hamnen, så jag kommer att framhärda på nytt.

Åke Elgstrand

Kommentera här: