Så var det färdigpratat
OK, nu har dom fått sin chans att testa en hypotes om lönsam Gotlandstrafik under sommaren. Det funkade inte, vilket sannolikt flera rederier räknat ut för länge sedan eftersom den förutvarande trafiken lagts ner och ingen ny startats.
Kvar sitter bl.a V-viks skattebetalare med värdelösa investeringar i hamn och marknadsföring (ca. 7 milj) som tvingats igenom Kommunfullmäktige på ytterst tveksamt sätt.
Kvar sitter 40.000 bokningar, enligt Gotlandsbåten, vilket om det är 2 i varje bokning motsvarar 80.000 personer som får sina semesterplaner omkullkastade.
Gotlandsbolaget betalar tillbaka erlagt betalning för biljetter - inget annat trots att lagstiftningen säger att de skall stå för ersättningsresa och övriga omkostnader i samband med denna. Om vi antar att dessa 40.000 bokningar kostat 300 kr inbringar detta 12 milj. Om vi antar att ersättningsresan med omkostnader är tre gånger så dyr, vilket antagligen är lågt räknat, kommer det att kosta 36 milj. Klart att dom sprattlar!
Kvar sitter bussbolaget som drog igång en busslinje mellan Västervik och Stockholm.
Jag vet inte vem som anställt personalen i Västerviks hamn men de, tillsammans med övriga anställda, går miste om det viktiga arbetstillfälle som såväl politiken som Gotlandsbolaget skrutit om.
Detta är inget annat än en skandal där de privata intressenterna får stå sina egna risker.
Vad gäller politiken är det av yttersta vikt att utkräva ett politiskt ansvar. Nu har det trots allt slabbats bort närmare 60 milj i farled och hamn - en "investering", enligt kommunalrådet, som aldrig kommer att betala tillbaka sig.
Säg upp alla avtal med Gotlandsbåten AB - om det finns några - och lägg ner! Återgå till den verksamhet som skall utföras av en kommun - inget annat!
Hoppas inte några kommunala skattepengar har gått hit: http://www.gotlandsbaten.se/sv/resmal/filmer