I dag smäller det - eller?

Andra gången premiärturen sköts upp, vilket meddelades förra veckan, lovades det samtidigt att båten skulle lämna Piraeus i dag, tisdag. Då skulle de hinna fram, fixa svenska tester, lotsar, bunkring etc. för avgång mot Gotland den 4/7.

I dag har den berömda tistdagen inträtt och då kommer det nya förklaringar/bortfrklaringar. Första var det försenade klassningsinstitut p.g.a ovädret på Balkan, sedan var det en herrans massa fartyg i kö för klassning - faktiskt fler fartyg än vad som befann sig i hamnen vid det tillfället. Nu, när sanningens minut snart är inne, har det varit sabotage! "Delar som skulle monterats är borta"! Har ni hört?

I dagens VT har ledarsidan vaknat och förbereder sig för kommande granskning - hoppas jag.

Tänk hur illa det kan bli när en kommun desperat griper efter halmstrån och med öppna, blå, ögon kastar sig rakt in i den bedrägeriutsatta sektorn. Tyvärr är det inte första gången för Västerviks del.
 
Uppdatering 24/6, på eftermiddagen
Ja, nog smällde det alltid. Bokningen stängd för säsongen och personalen i Grekland skickas hem. Hela skiten blev en riksnyhet!
Det finns nog inte mer att säga mer än att beklaga tafflet.
 
Uppdatering 25/6
Det finns mycket mer att säga har det visat sig. Båten är inte till närmesevis klar, enligt dagens VT! Trots att Gotlandsbåtens VD varit på plats, tillsammans med ett tiotal medarbetare, hade han inte en aaning om detta. Någon/några ljuger! En tung spelare i kedjan är antagligen fartygets ägare som lovat investera 100 milj - pengar som antagligen inte finns eller någonsin funnits. Jag skulle tro att VT fortsätter sin granskning. Jag återkommer i så fall.

Gotlandsbåten skiter sig - igen!

"Vi tar det säkra före det osäkra" sade VDn när han meddelade att premiärturen skjuts upp från den 16:onde juni till den 27:e juni. Då tror man ju att han verkligen var på den "säkra sidan". Nu visar det sig emellertid att han var på "ljugsidan". Dessförinnan lovade han dyrt och heligt att den skulle komma i tid.

I dag skriver vi den 18:e juni och båten ligger kvar i Grekland. Hon saknar fortfarande AIS signal (den signal som gör att man kan se alla båtar på de sju haven) och är antagligen inte klar med vare sig flaggning eller klassning.

Det tar ca. 10 dagar från Grekland och hit - i bästa fall. Skall det bunkras eller om farten måste sättas ned p.g.a dåligt väder eller så, tar det längre tid. Med tanke på att hon inte varit i trafik (legat för skrotning) på 5-6 år och maskin och annat inte är testad känns denna 3.800 distans långa resa som en tveksam förstatur. Dessutom är det en hel del att göra här hemma när/om hon väl är här. Säkert några dagar om det flyter på bra.

Min slutsats är att premiärturen inte kan flaggas igång 08.00 den 27:e från Västervik.

Jag är inte ensam att säga det här, många som kan det här säger samma sak. Här kan du läsa åsikter om projektet sedan början.

Om det inte vore för aningslösheten och skattepengaslöseriet (8-10 milj) så hade jag inte brytt mig.
 
Det kommer mer nyheter, desinformation och propaganda i den här historien. Jag återkommer.
 

Uppdatering:
Nu sket det sig, på riktigt! Nu skall det bli kul att höra ljugerierna. IGT får alltid rätt - som ni vet vid dset här laget :-)
Jag slog vad med en C politiker på eftermiddagen som trots att han sitter i ledningen inte "hade en aning" om att båten var kvar i Grekland. Vi slog vad om en kopp kaffe om båter är/inte är i drift den 15/7.
 
Glad midsommar!

Gotlandsbåten skiter sig!

Nu har det hänt - det som gör att jag måste skriva igen.

Västerviks kommun - liksom de flesta landsbygdskommuner - är desperata att hitta "det" som gör kommunen attraktiv att bo i och lönsam att driva. Så lönsam att man kan tillhandahålla s.k. välfärdstjänster till kommuninvånarna.
Trots att IGT i grunden är en skeptisk företeelse utgår jag här ifrån en positiv människosyn där alla männskor vill gott och gör så gott dom kan, åtminstone inledningsvis..

Nu är det inte så lätt att hitta "det" där vilket gör att man exponerar sig å det kraftigaste för allsköns ljusskygga krafter med dunkla motiv - man hamnar helt plötsligt i den bedrägeriutsatta sektorn. Historien är nerlusad med exempel på en lurad offentlighet. I vår del av landet är Fanér Dun i Kalmar ett ypperligt exempel och i Kommunen kan vi nämna Visans Hus, Holliday Club, Slottsholmen (som antagligen kommer igång) och nu senast Gotlandsbåten.

Västervik hade färjeförbindelse till Gotland till långt fram på 70-talet. Därefter har det effektiviserats och numera går det färja till Gotland från Nynäshamn och Oskarshamn. Tankar på färja från Västervik har naturligtvis funnits sedan den förra lades ner. Tyvärr har de kommersiella förutsättningarna saknats.
 
Helt plötsligt hittar en välkänd entreprenör på Gotland lösningen på den gordiska knuten. Han kunde minsann sköta såväl det sjöfartsmässiga med lönsamhet samtidigt som priset skulle bli lägre för resenären. Det låter ju bra.
 
Kommunalrådet i vår desperata kommun, tillika entreprenör, fann en tvillingsjäl, efter diverse festande och båtåkande, i denne talföre och karisamtiske man. Här skulle dom fixa färjetrafik mellan Västervik och Gotland. Det fanns ingen hejd på hur mycket turister som skulle stanna till i Västervik på väg till/från Gotland. Gotland skulle formligen översvämmas av nya turister tack vare denna nya förbindelse.
Lite gnäll blev det här hemma framförallt vad gäller de ekonomiska följderna vilket bemöttes med lugnande besked att det inte skulle kosta något - ja, kanske lite streck på hamnplan och någon korvkiosk kanske. I övrigt inget.
 
Tiden gick och någon gång vid juletid hade dom hittat båten som skulle stäva fram över Östersjön i ur och skur under 9 sommarveckor med start den 16/6 -14.  Det var en sunkig båt som låg färdig för skrotning bland övriga överblivna fartyg. Men dom skakade tag i ägaren som sade sig vara villig att hutta in 100milj i fartyget och därmed få henne i farbart skick. Olyckskorparna började kraxa - hon var för stor, omodern utan bogpropeller (dom riktiga propellrarna med tillhörande axel saknades också) och genomfart. Hon skulle helt enkelt inte funka, sade dom. Golandsbolaget AB, som bolaget heter, körde hårt med sin propaganada - bara tre/fyra veckor innan premiärturen lovade man dyrt och heligt att hon skulle vara på plats i tid och att bokningarna gick som tåget. Det var fullbokat fick dom veta som ville boka sig en tur före midsommar.
 
Den 1:e juni sprack bubblan. Premiärturen flyttas fram från den 16:e till den 27:e. Skälet var att de som skulle besiktiga, certifiera och klassa upp fartyget innan avresa från Grekland hade blivit försenade pga. ett oväder över Balkan (ja, det har regnat förfärligt och det är stora översvämningar i Serbien bl.a.) men det är inte Grekland och kan rimligtvis inte ha det minsta med dessa företags verksamhet att göra. Grejen är att samtliga certifikat är utgångna och måste återupprättas. Fartyget skall dessutom flaggas om från Panama till Cypern (som är Europas Panama). Nu gläder sig olyckskorparna - med rätta tycker jag.
 
Vad hände då med korvkiosken? Jo, först blev det marknadsföringsbidrag om 3 milj under tre år, en milj/år. Värst av allt var att det blev ett "brådskade ärende" i Kommunfullmäktige om 6,1 milj. Det skulle fixas i hamnen för dessa pengar och det var så bråttom att det dök upp på fredagen för beskådan av fullmäktiges ledamöter, klubbades i Kommunstyrelsen på måndag, omedelbar justering, för att slutligen klubbas i Kommunfullmäktige på måndag kväll.
Värstast av allt är att jobbet till stora delar var klart på fredagen när det "brådskande ärendet" dök upp på fullmäktiges och kommunstyrelsens bord. Hur, och på vilka grunder, igångsättningsbeslutet togs är höljt i det korrupta dunkel som Västerviks kommun, och många andra, hamnat i under senare år.
 
Nu återstår bara att se om färjan kommer överhuvud taget. Kommer den inte i år torde det vara svårt att uppamma kraft och kapital inom ramen för det här projektet. Kvar står vi skattebetalare med ytterligare ett misslyckat projekt inom den bedrägeriutsatta sektorn.
 
Vi får väl se.