Gotlandsbåten skiter sig - igen!

"Vi tar det säkra före det osäkra" sade VDn när han meddelade att premiärturen skjuts upp från den 16:onde juni till den 27:e juni. Då tror man ju att han verkligen var på den "säkra sidan". Nu visar det sig emellertid att han var på "ljugsidan". Dessförinnan lovade han dyrt och heligt att den skulle komma i tid.

I dag skriver vi den 18:e juni och båten ligger kvar i Grekland. Hon saknar fortfarande AIS signal (den signal som gör att man kan se alla båtar på de sju haven) och är antagligen inte klar med vare sig flaggning eller klassning.

Det tar ca. 10 dagar från Grekland och hit - i bästa fall. Skall det bunkras eller om farten måste sättas ned p.g.a dåligt väder eller så, tar det längre tid. Med tanke på att hon inte varit i trafik (legat för skrotning) på 5-6 år och maskin och annat inte är testad känns denna 3.800 distans långa resa som en tveksam förstatur. Dessutom är det en hel del att göra här hemma när/om hon väl är här. Säkert några dagar om det flyter på bra.

Min slutsats är att premiärturen inte kan flaggas igång 08.00 den 27:e från Västervik.

Jag är inte ensam att säga det här, många som kan det här säger samma sak. Här kan du läsa åsikter om projektet sedan början.

Om det inte vore för aningslösheten och skattepengaslöseriet (8-10 milj) så hade jag inte brytt mig.
 
Det kommer mer nyheter, desinformation och propaganda i den här historien. Jag återkommer.
 

Uppdatering:
Nu sket det sig, på riktigt! Nu skall det bli kul att höra ljugerierna. IGT får alltid rätt - som ni vet vid dset här laget :-)
Jag slog vad med en C politiker på eftermiddagen som trots att han sitter i ledningen inte "hade en aning" om att båten var kvar i Grekland. Vi slog vad om en kopp kaffe om båter är/inte är i drift den 15/7.
 
Glad midsommar!

Kommentera här: