Ny dans runt Gotlandsbåten

Nu är det dags igen - persontrafik mellan Visby och Västervik.

Den här frågan är ständigt återkommande. Historiskt har det funnits många förbindelser. Västervikstrafiken upphörde i slutet av 80-talet. Mot slutet var det huvudsakligen sommartrafik med en liten fin båt som jag minns att jag åkte med i början av 70-talet. Bristande kundunderlag och därmed dålig ekonomi fick operatörerna att lägga av.
 
Västervik är den kuststad som ligger närmast Visby vilket var något som Pigge Verkelin tog fasta på när han lanserade en "lågprislinje" på Gotland. Det skulle kosta en hundring att ta sig över vilket därmed skulle göra det möjligt att ta en dagstur utan att bli rånad.

Själv måste jag säga att tanken är god men hur många bra idéer finns det inte där den enda haken är att det inte går, praktiskt eller ekonomiskt. Åka till månen för en tusing vore väl bra? Eller jorden runt med massa stop för ingening?

För att kunna förverkliga projektet fiskade man upp en skrotfärdig båt i Grekland, photoshopade henne i reklammaterial och sålde biljetter så det glödde. Det vara bara båten som fattades. 40.000 kunder löste biljett utan att få åka och situationen är den samma än i dag. Lite kaotiskt var det allt när semesterfirarna skulle ta sig över till Gotland och kajen gapade tom. En del fick åka med ordinarie Gotlandstfaik från Oskarshamn men många blev helt utan.
 
Nu ha en oavlönad VD i det, minst sagt, avlövade bolaget Gotlandsbåten AB fiskat upp en båt som gått på Irländska sjön. Det är en snabbgående katamaran som säkert är väldigt fin. Det är tänkt att hon skall gå under Gotlandsbåtens väl inarbetade varumärke (nåja, många proceser är kvar med de 40.000 strandade resenärerna) i enlighet med tidigare lågpriskoncept. Ganska raskt kröp det fram att det här fartyget är dyrt i drift (det kostar på att susa fram i 30 knop med ett hundra meter långt fartyg) varvid man började flagga för att biljettpriserna skulle bli liiite högre. Man har tydligen även dragit lärdom av tidigare äventyr som fallit på det dåliga kundunderlaget (Västervik med ett ganska stort omland är till hälften hav och hälften äkta glesbygd) och kommit fram till att det måste bli en tur till Nynäshamn för att fylla kassan. De har även annonserat att fartyget skall gå vår - höst i stället för bara sommar. Det gamla prisvärda sommarkonceptet får väl därmed anses som utraderat.
 
Så kommer vi till frågorna om och i så fall när båten skall komma hit? Var hon skall vara under vintern?
Klara frågor som fick klara svar, "om någon vecka" - för över en månad sedan och "Helsingborgs hamn". IGT som är lite skeptisk av sin natur avsatte tid för kontroll, vilket man kan göra här. Hon ligger alltså i Belfast hamn och har så gjort sedan början av oktober. Jag har kollat henne med jämna mellanrum och konstaterat att hon ligger kvar trots att "Gotlandsbåten" säger att hon skall lämna - snart. Vad är problemet?
 
I denna artikel kommer svaret: Det har inte gått att ta hit henne på grund av våghöjden i Atlanten! I två månader? Ett hundra meter långt fartyg?
 
Jag tillåter mig att tvivla och är t.o.m beredd på att slå vad om hon kommer i trafik i sommar över huvud taget.
 
Skälen för mitt tvivel samanfattas här:
Vi måste gå tillbaka till den förra båten. Hon framställdes som perfekt. Det krävdes bara lite renoveringar. Läste man på t.ex landgangen.se (häng runt i den tråden så får ni mycket kött på benen - rätt eller fel) kunde man hitta folk som dömde ut projektet totalt. Där uppehåller sig fartygsnördar, som för övrigt verkar vara väldigt många. Huvudargumenten var att fartyget var för gammalt, skrotfärdigt när det hämtades från Turkiet och att det därmed inte skulle kunna gå att renovera henne till en rimlig kostnad. Det restes en del tvivel mot redaren som sades ha hand om henne.
Tiden för första anlöp närmade sig med stormsteg. Företaget lovade dyrt och heligt att hon skulle komma i tid. Det gjorde hon inte - det hade varit storm på Balkan och ett stabilitetstest hade inte kunnat genomföras. Man sköt upp jungfruturen ytterligare några veckor. Hon kom inte då heller och det var fortfarande stabilitetstestet som var haken. Så bar det sig inte bättre än att hon inte kom alls. Detta astropoférat av den ena lögnen efter den andra där orsaken alltid var "någon annans", väder, strejker, myndigheter mm.
 
Vad har det med den här båten att göra? Jag tror i och för sig att det här fartyget är mycket bättre även om den är mycket dyrare att köra. Marknaden är oviss liksom konkurrensen. Kommer DG, Destination Gotland, att ta sig en tur till Västervik under ommarmånaderna? Allt detta inser naturligtvis VD för bolaget som säkert är en mycket kunnig man. Dessutom lastar båten fordon ett par meter högre än ett traditionellt fartyg vilket gör att det måste göras investeringar i hamnarna Visby, Västervik och Nynäshamn. Vem bekostar det och vem tar därmed risken i trafiken? Tyvärr vet vi att Västervik är väldigt släpphänta med pengarna när det gäller hamnen i allmänhet och Gotlandstrafiken i synnerhet - så där är det nog inga problem. Hur är det med övriga hamnar?
 
Det är emellertid i detaljerna man ser djävulens pupill, som sades av - IGT just. Höga vågor låter lite krystat. I länkad artikel ovan säger VD att certifieringen är klar. Ett kort samtal med Trafikverket ger vid handen att fartyget måste flaggas om till en Europeisk flagg från Bahamas där hon är flggad i dag. Någon sådan ansökan har i skrivande stund inte kommit in. Först därefter kan man börja tala om certifikat, klassning etc. Påståendet är alltså inte sant även om Trafikverket varit i Belfast och tittat på fartyget. När hon väl kommer hit är det en hel del formalia kvar innan hon kan komma i trafik, så det tar nog sin tid.
 
Det praktiska med att få hela apparaten att funka på fartyget så väl som i land i tre hamnar skall inte underskattas.
 
Detta sammantaget gör att jag är villig att satsa (vi talar om ett symboliskt vad - jag slog vad förra gången med en Centerpartistisk KS ledamot som fortfarande skyldig mig en fika) på att det inte blir någon Gotlandsatrafik i sommar med detta fartyg. Förhoppningsvis kommer Destination Gotland att köra igång sommaren 2017.
 
Sista frågan: Varför bry sig?
Kommer dom hit med en båt och betalar hamnavgift så är det i allra högsta grad i sin ordning. Jag vänder mig mot hysterin i detta och våra politikers benägenhet att strö pengar omkring sig vare sig det gäller marknadsföring eller investeringar i hamnen.
Låt projektet ha sin gång och låt dom stå sina egna kostnader. Då blir det ett trevligt inslag i vår vardag - mycket mer än så skall vi nog inte hoppas på.
 
Uppdatering 16/12
Just i detta nu är båten på väg att lägga till i Helsingborgs hamn. Här kan ni följa henne - det är kul.
I dag kan vi läsa i lokalbladet att det kommer att krävas miljoninvesteringar i hamnen för att det skall funka. Närmare bestämt 5-6 milj. Det slutar säkert med 10 och det blir säkert våra givmilda politiker som välvilligt kommer att ge bort dessa pengar. Återkommer med det.

Kommentarer:

1 Åke Elgstrand:

Vad hade den här o göra, och blåsa sönder kaj, och inget säga ...?
Eller, något annat?
Åke

Kommentera här: