Sopimporten upphör - inte

 
Jag skrev för ett tag sedan att den debatterade importen av sopor från andra sidan Nordsjön skulle upphöra. Sista lasset skulle gått i fredags och hamnen skulle vara tom. Nu blev det inte så - tågproblem sades det, vilket är en relevant undanflykt i dagens Sverige i allmänhet och Tjustbanan i synnerhet - när det gäller persontåg. Huruvida det är gäller för uppbokade frakttåg vet jag inte, faktum att soporna ligger kvar i hamnen kvarstår dock. Det handlade för övrigt inte om att sophanteringen skulle upphöra utan det var ett uppehåll under några "kritiska" sommarveckor.
 

Hela den här historien föranleder lite tankar om nutiden. Vad håller vi på med? Å ena sidan talas det "hållbarhet", klimat och bioenergi utan att någon tycks ha en övergripande tanke eller vet vad de talar om.
- Å andra sidan förstör vi energisystemet med intermittent produktion.
- Vi förstör miljön genom att industrialisera vår unika vildmark (200 meter höga vindkraftverk).
- Vi förstör statens ekonomi genom tron att vi, småsyskonen uppe i norr, tror att vi skulle vara duktigare än Europerna på sin egen energimarknad.
- Här hemma släpper vi loss ansvarslösa tjänstemannakrafter som tillåts överinvestera i kraftvärmeverk runt om om i landet.

Detta var bara ett axplock av tidens imperfektioner och det inom energisektorn där det är det sistnämnda som kokar ner i import av sopor från fjärran land.

I länkad artikel försöker hamnchefen få oss att tro att det här med soptransporter runt om Europa är något som kommit för att stanna. Det är systemen för hantering och paketering som måste utvecklas, inte tanken som lett till denna utveckling. Han kanske har rätt men jag hoppas innerligt att han har fel.

I grund och botten kan man aldrig komma ifrån det faktum att sopor är sopor. Vad folk lägger i sin soptunna går aldrig att kontrollera, vilket sorteringssystem man än inför. Själv kastar jag sommargrävlingarna i soporna vilket jag svårligen kan tro att någon sopauktoritet i sin vildaste fantasi skulle kunna räkna ut. Det brinner bra men bidrar kanske inte till väldoften på vägen fram till förbränning - om man säger så.
- Sopor luktar skit, med eller utan grävlingar.
- Sopor drar till sig ohyra.
- Lakvattnet, vare sig det rinner ut i dagvattensystem eller direkt över kajkanten, är minst sagt miljövidrigt.
Om jag tillåts fördröja mig lite vid lakvattnet så är det oerhört viktigt att ta hand om det vid en "vanlig" soptipp. Det investeras miljoner för att förhindra läckage till omgivningen. När soporna kommer på båt och lastas av i hamnen så verkar denna omsorg som bortblåst. Man behöver inte studera bilden ovan särskilt länge för att inse att även importerade sopor genererar skitigt lakvatten vilket då rinner rakt ner i havet. I detta fall något hundratal meter från kommunens campingplats. Hur tänker man här? Tänker man?
Frågan är hur båten rengör sina lastutrymmen efter en soprunda. Vem tar hand om det vattnet? Jag skulle kunna tänka mig att det är naturen som får ta den smällen vilket får uppmaningar från länsstyrelser (i detta fall Skåne) att inte pinka från relingen på segelturen att framstå i ett naket löjes skimmer.

Självklart handlar det ytterst om pengar. I den lilla kommunen har man investerat runt 300 miljoner i en ny kraftvärmepanna som förbrukar mer material än de egna innevånarna kan producera. Då är sopor som man får betalt för betydligt bättre än biobränsle som man måste betala för. Det kan vem som helst räkna ut.

Vad händer den dagen då sopcirkusen måste upphöra, den dagen då tillräckligt många pk-typer inser det ohållbara i situationen?
Då är det bara att köpa biobränsle mina vänner.
Då måste fjärrvärmetaxan höjas vilket gör att kunderna byter till värmepump.
Sker detta i kombination med låga elpriser ger elproduktionen ett ytterst dåligt bidrag.
Värmeverket blir helt enkelt olönsamt och Sveriges kommuner står inför ett än värre problem än Vattenfall.
Vem tar ansvar för det? "Ingen" är mitt stalltips.
 
UPPDATERING
Cirkusen kring soporna fortsätter.
Nu säger sig Naturvårdsverket ha lösningar på luktproblemen. Det handlar om emballage och "förbehandling" av sopor.
Jag tror personligen att detta bara är trams. Hur skulle man kunna förbehandla sopor? Var? När? Om det går, hur vet man att det är riktigt gjort?
Det är trots allt inte guld vi talar om. Det är sopor. Sopor luktar skit och drar till sig ohyra vilklet de alltid gjort och alltid kommer att göra. Sen kan byråkraterna på NV säga vad dom vill.
Stoppa skiten!

Kommentarer:

1 Åke Elgstrand:

Kullerbyttor både på land och i havet utanför. IGT påminner oss om en för hög kapaciteten på land för ny el, men då måste vi ta till sopor från fjärran, och vi vet inte vad soporna består av.
Är soporna producerade, öven förpackade vid lastningsort, eller omflyttade vid produktion? Ursprung? Vilka regler gäller där? Känner kontrollmyndigheten till något om det, konossementet har väl något att berätta. Ett är klart de ursprunglig torra soporna var det inte, det var något annat. Och Västerås hamn ser till att Västerviks hamn tar in skiten under semester och sommartid.

Ja, det var på land det där, men hur var det i havet utanför då? -Om 47 miljonerna där får ni gissa ...

Kommentera här: