Spännande början på det nya året - God fortsättning!

Så har det gått en månad sedan julafton, tre veckor sedan nyårsafton och en vecka sedan USA fick en ny president.

Jul och nyår tuffade på som vanligt i mammons och frosseriets tecken.
Jag kan inte hjälpa att jag fascineras av de människor som till vardags propagerar för energianorexia, lokalproducerat, veganism och minimal konsumtion samtidigt som de frossar i julklappar och/eller julreser till Thailand - med klimatkompesation. Det kanske inte är svårare än att det är andra regler som gäller för "just mig" i allmänhet och under julen i synnerhet.

Hur som så avlöpte det till belåtenhet för egen del.

Så närmade sig tiden för installation av presidenten i USA. I det längsta försökte "de goda" intala omgivningen att väljarna valt "fel" president, precis så som det var "fel" Jerringpristagare - enligt "de goda". Själv har jag valt att inte ta ställning till rätt eller fel utan bara konstatera att nu är han president, låt vara en udda sådan.

Det är möjligt att han är katastrof för världen så som förstå-sig-påarna påstår. Själv har jag väldigt svårt att förstå på vilka grunder dessa "självklarheter" sprids i media och annorstädes. Det finns ingen hejd på allt ont som skulle hända efter det att han valdes, tvärt emot vad svensk vänstermedia (vilket näst intill är all svensk media) förutspådde. Börserna skulle rasa, människor skulle börja fly, det skulle bli upplopp och den fria handeln skulle upphöra. Inget har hänt - so far.
Fan vet om inte isen på Nordpolen skulle smälta av bara farten.

Det som ligger mig varmt om hjärtat är, som bekant, klimatfrågan och jag skulle ljuga om jag påstod att jag inte välkomnar Trumps inträde på den scenen. Jag är inte ensam om det.
Det jag välkomnar och hoppas på är inte att världen helt plötsligt skall börja "förneka" klimatet (vilket i sig torde vara en omöjlighet - vi har det klimat vi har oavsett en grad hit eller dit) som klimatalarmisterna påstår.
Jag hoppas på en tillnyktring och en mer objektiv beskrivning av frågan. Den är inte avgjord, det är inte 97% av jordens forskare som stöder den och den allmänna politiska inriktningen leder inte självklart till en bättre framtid för oss människor på jorden. Se bara på vindkraftsfiaskona som står som spön i backen.
 
Om det nu är en sån katastrof med Trump, vad är det då som säger att Hillary vore så otroligt mycket bättre för USA och världen? Ingen vet - framtiden får utvisa. Vi är där nu och vi kan inte göra annat än att hänga med.

Kommentera här: