Drevjakterna har börjat..

Äntligen så hände det - igen.
Drevjakterna kom igång - det man längtat efter sedan grejorna packades ihop i slutet av januari. Det tråkiga är att tiden mellan säsongerna bara blir kortare och kortare, verkar det som.
Eftersom Lynxen kommit in i mitt jägarliv har inledningen på årets drevjaktssäsong varit lite annorlunda. Jag bestämde mig för att ta det lugnt. Inte chansa. Inte skapa misstro för denna tingest som skall följa mig resten av livet. Jag bestämde mig för att begå premiärnedläggelse av viltslag för viltslag utan mackel.
Det sket sig redan från början!
 
Vildsvin
Vi sitter längs ett dike mitt på en åker. Skyttar till höger, skyttar till vänster - en placering som kan vara lite nervös eftersom vittnesskaran vid eventuell skottlossning är månghövdad.
I slutet av drevet kommer det ut två halvstora grisar, den ena något större än den andra, mitt framför mitt torn, De inser sin prekära situation med drevet bakom sig och människor framför sig varvid de tar det säkra före det osäkra och gör det bästa av situationen. De ökar farten! Den första grisen beskjuts innan diket och krånglar sig för den sista vilan ner i det vattenfyllda diket. Den andra grisen beskjuts med mer än ett skott efter diket och grannskyttar varvid den försvinner in i bakomliggande skog. Tystnad. Tvivel. Vad hände? Vad gjorde jag? Visst träffade jag? Alla de frågor som ställts så många gånger av så många jägare malde i mitt huvud. Drevet slut. Trevliga jaktkompisar säger att det var träff. Mindre trevliga tar tillfället i akt att klämma till självförtroendet så gott de kan - när de kan. Men si, skit på tummen för de sistnämnda - den ligger fem meter in i skogen!
 
 
 
Rådjur
Iväg på ny jakt, den här gången i Uppland. Den hade föregåtts av ett par jaktdagar på viltrika marker utan skottillfälle vilket affekterar egot i så motto att det sätter tvivel på förmågan trots insikten om slump och tillfälligheter. Första drevet avlöpte i ovan beskriven anda med inget skjutet och inget skådat. Andra drevet började med en massiv skottlossning från grannskyttarna, mestadels rådjur rapporterades men även ett och annat vildsvin. Men titta! Ut kommer Ko med två kalvar - en är skjutbar. Jag visslar fast dom, de stannar, kalvarna går omlott och jag tvingas lämna över ekipaget till grannskytten som nedägger en av kalvarna. Typiskt!
Från ingenstans dyker det upp ett rådjur framför mig. Jag visslar fast det och sedan är sagan all.
 
 
 
Dov
Ny dag, nya möjligheter! Tänk om alla människor kunde vara lika entusiastiska och förväntansfulla inför en ny dag som en jägare är inför en jaktdag. Då skulle det hända grejor!
Nu var det dags för storjakt på en egendom in norra Småland där det kan presenteras en stor palett av olika viltslag. Det var en fantastisk morgon insvept i sol och resterna av årets första frost. Svag sydlig vind. Efter ett drev med ett vildsvin och ett drev tomme vankades det lunch, vilket inte heller är så dumt i sammanhanget.
Första drevet efter lunch blev mycket spännande med ett massivt hund- och hundförararbete. De hade problem med vildsvin och kronvilt som i stället för att gå i pass parkerade sig i en mosse med en vattennivå långt över stövelskaften. Omöjliga att få ut! Jag stod i ena hörnet av såten. Mot slutet av drevet skymlar en dovspets i den vackra hösteftermiddagen. Visslar fast den och så var dovpremiären ett faktum.
 
 
 
Kommentar
Nu har jag kommit så långt i mitt umgängen med Lynxen att förtroendet finns där. Utöver ovan beskrivna permiärer har jag nedlagt såväl vildsvin som dov i god fart med önskad verkan. Nu vågar jag ta ut svängarna lite mer.
Jag tycker själv att jag närmat mig mitt nya liv med detta gevär på ett ödmjukt och förståndigt sätt - having said that så kör vi vidare. Det skall bli kul det här!
Som du förstår har jag några premiärer kvar, älg och kron bl.a. Jag kommer att delge er en beskrivning av dessa. Jag kommer också att ge er lite upplevelser från kommande jakter. Jag kommer dock inte att säga hur mycket jag skjutit i detalj då jag anser att jakt inte får bli en tävling. Det är mat och levande vi hanterar, maten skall bli så bra som möjligt och det vilda skall respekteras.
 
På återhörande. Ta vara på dagen, naturen och jakten!

Kommentera här: