Så kom hon äntligen

Trots att jag beställde i början av året och ansökte om licens i tid så tog det betydligt längre tid att leverera underverket än vad jag trott.

Det finns lite förklaringar. En är att den Finländske producenten har gått från riktigt småskalig produktion till bara småskalig produktion. Att ställa om innebär uppenbarligen mycket mer än man tror. Det handlar om nya leverantörer med nya maskiner, avancerade CNC maskiner som skall leverera på 100 dels millimetern när.

Nåväl, i börjam av augusti var det dags för leverans. Jag hade fått den första bössan som levererats av den svenske generalagenten - och blivit en försökskanin. Jag hade också fått den första bössan i den nya produktionserien.
 
 Ett paket för bössa och ett för slutstycke, som sig bör.
 
Ivrigt uppackande och slitande i tape, kartong och plast ligger hon där i all sin skönhet.
 
 
 
Första jakten
I mitten av augusti börjar bockjakten, en högstidsstund för många jägare. För min egen del var det länge sedan jag tagit mig ut i skogen för en råbocks skull. Numera är det barnen som tycker att det är kul.
 
För att få klarhet i huruvida bössan är en träff- eller, gud förbjude, en bombössa såg jag mig tvingad att ta första bästa jakttillfälle som bjöds. Jag begav mig ut i skogen den 16:onde augusti. Jag sköt ingen bock, jag såg ingen bock men väl några skjutbara vildsvin. Så det fick bli ett sådant i stället (de är lovliga vid denna tidpunkt). Bra träff och jag gladde mig åt min nya träffbössa.
 
Nu dröjer det ytterligare några veckor så får vi se om det håller i sig. Den tiden skall användas till träning och fininpassning av kolv, sikte och trycke. Jag återkommer.
 
 
 
 

Kommentera här: