Vargattack i Uknadalen

Så har det då hänt. En varg har tagit en kalv, mitt i Uknadalen, alldeles nästgårds.

Jag skall inte tjata mer om vargen. Ni vet vad jag tycker vid det här laget. Jag fastnade dock för två uttalanden som gjordes av den Länsstyrelseinhyrde (Länsstyrelsen i Kalmar - 180 km bort) besiktningsmannen och rovdjursspåraren Robert Brilant. Artikeln är mer omfattande i pappersupplagan. Jag ringde och talade med Robert Briland om detta, under ett mycket trevligt samtal måste jag medge.

1. Vargen hade antagligen inte planerat att riva kalven.
Nähä, vad gör det för skillnad? Vargen är ett djur, ingen människa. Uppsåtsresonemang är således inte tillämpligt.
Brilant: Han menar att det antagligen rör sig om en vandringsvarg som bara råkade passera hagen med kalven, kände ett akut sting av hunger och tog den

2. Ingen människa har skadats av varg sedan 1820.
Nähä, vi har ju inte haft varg sedan dess.
Brilant: Mellan 1820 och 1860 hade vi varg i södra Sverige utan några kända angrepp. Vargen är feg/försiktig. Den vågar helt enkelt inte dra på sig några skador som vore lika med en enkel biljett in i dödsriket med tanke på den hårda marknad de verkar i.

Ja, han tog lite loven av mina arroganta tankar måste jag säga. Han säger också att vargen är i högsta grad politik och det är väl i gränslandet mellan politiken och verkligheten man skall se frågan - och det brukar inte vara så lätt.

Kommentera här: