Vindkraften i SvD

Sanna Ryman skriver i dag om det havererade kommunala självstyret. Från norr till söder protesteras det mot planerna på storskalig vindkraft. Det tycks som om människor fått upp ögonen för vansinnet. Självklart har alla olika skäl för sina protester som kan vara förstörd utsikt, nattsömn, sänkta fastighetesvärden eller bara principiella.

Som bekant har jag svårt att förstå varför vi alla skall få ett högre elpris, för något som förstör vår omgivning, som vi inte måste ha och leder till export av svindyr el. Jag förstår markägaren, vars uppgift är att dra in så mycket pengar som möjligt på sin mark. Jag förstår om en enskild bonde tycker det kan vara värt att investera i ett vindkraftverk (det är det storskaliga jag är emot). Jag kan däremot inte förstå varför staten, med Centern - landsbygdspartiet - i spetsen driver detta med alla till buds stående medel. Det verkar som om dom inte bara har hål i huvet utan huvet i ars_et.

Vi har det kommunala vetot för att ge lokalboende möjlighet att bromsa/korrigera dylika projekt. Det är kommunerna som sitter med problemet, lokalbefolkningen och vindkraftsintresset som, om möjligt, skall jämkas. Om det inte finns förutsättningar för de stora, subventionerade, vindkraftsbolagen att etablera sig - näh, då gör det inte det. Det är bara att respektera herr Carlgren (förhoppningsvis sitter du bara på din stol t.o.m september, du borde bli utbytt hur det än går i valet). Tvångsmetoder funkar inte - det har aldrig funkat.

Det gläder mig att SvD tar tag i frågan. Kanske är det opportunism. Dom brukar följa mainstream, den här gången i tid dock.

Kommentera här: