Vi gillar många!

Det är slagordet för stunden, i kombination med en symbolisk stoppande hand.

Vi gillar många ... smaka på den. Gillar vi därmed alla? Bara vissa? Bara dom som tänker som vi? Det är lätt att "gilla många" när det inte kostar något.

Just det. Hela kampanjen bygger på att vi inte skall gilla SD. Tolerans? Näh, trodde inte det. Människor är som dom är. Alltid. Tyvärr. Finns det något större än en meningsmotståndare? Demokrati, typ? Alla människors rätt till en åsikt, en religion? Var skall vi avgränsa dessa rättigheter? Hur?

Jag skriver inte detta för att jag gillar SD. Jag säger det igen. Jag har ingen susning om dom. Tror att det är som oftast, en del bra, en del rötägg. Att bekämpa främlingsfientlighet med fördomar och åsiktsfientlighet är i alla fall inte rätt. Så har vi emellertid alltid gjort. Hört talas om religionskrig? Att vår kultur måste försvaras?

Min familj har ett gravt religiöst förflutet. Innan jag hade studerat dom trodde jag i min enfald att det var fina människor som tog alla under sitt beskydd. Ja, det var fina människor - men bara mot dom de gillade. Fan ta en baptist, katolik eller pingstvän. Må fan ta dom. Men uj vad många dom gillade - bara livsåskådningen delades.

Fa ta människan. Vi är fördomsfulla och mobbingsbenägna.

Kommentera här: