Hur bra blir det?
Vill du köra till Kristianstad på E22 är det 34 mil. Skall du köra en Volvo V60, som Vattenfall slår sig för bröstet att ha varit med att utveckla, på el hela sträckan får du ladda sju gånger. Resan i sig, om man med en elbli kan köra lika fort som en "vanlig" bil, tar ca. 4,5 timmar. Lägg till "snabbladdning" om fjorton timmar och det tar dig ett och ett halvt dygn att komma fram - i bästa fall. Häst och vagn, om du kan köra 20km/tim med hästbyte, skulle ta 15 timmar. Vem sa nåt om framtidens transportsystem? Vem gissar att denna bil huvudsakligen kommer att köras på diesel, precis som etanolbilarna körs på bensin?
I Västervik är det tänkt att installera två stationer, vilket sannolikt är det samma på övriga platser utmed E22:an. Ett tips kan vara att ta höjd för kö, och hoppas på att dom före dig "snabbladdar", till laddstationen varvid restiden, och humöret, sannolikt stiger i takt med köns storlek. Hästar kan man fler åt gången.
Allvarligt talat, vad är detta för trams? En sak är väl att köra elbil hemma i stan, som kan laddas över natten i det egna eluttaget. Men att E22 skulle bli en "grön väg"? Det luktar bidrag för mig. Med en modern dieselbil kör jag fram, tillbaka, fram och tillbaka på en tankning och 16 timmar. Utvecklingen har några steg kvar att ta innan bensin/dieselmotorn kan ersättas.
PS. En Volvo råkade i går ut för en smärre olycka på den vajeromgärdade sträckan på E22 utanför Almvik i går eftermiddag. 45 min senare kunde trafiken släppas på.
Visst räddar det liv, vajerräckena. Ännu mer liv hade räddats om man låtit bilen ligga kvar. DS.