Nu slog det slint igen! Rötmånad?

I ATLs elektroniska nyhetsbrev läser jag i dag en riktig brainblower från en intervju med Uppsalaprofessorn och "fästingexperten" (alla dessa experter!) Thomas Jeansson.
Han anser att det är rådjurens fel att det finns många fästingar och att rådjursstammen bör slaktas ner till en tredjedel av dagens stam.

Han grundar det på ett påstått faktum att det finns många fästingar där det finns mycket rådjur. Må så vara att det finns ett samband. Finns det någon kausalitet - orsakssamband? Kan det vara så att rådjuren trivs på samma ställe som fästingarna? Rådjur förekommer mycket sparsamt i fjällvärlden vilket även gäller fästingen. Rådjuren trivs t.ex. i Uppland vilket även människan, grävlingen, haren och viltsvinet gör. Varför skulle då rådjuret vara skurken i dramat?

Det är fantastiskt hur populistisk storstadsmänniskan kan vara. De skriker sig hesa om det högst tvivelaktiga begreppet "biologisk mångfald" och vikten därav när det inte berör dom - t.ex vargen. Så fort det berör dom själva, golfbanan eller trafiken är det bara att slå ihjäl det som stör den stackars storstadsmänniskans cirklar.

Tänk på det nästa gång ni hör dessa diskussioner.

Kommentarer:

1 bl:

Förra sommaren var en getingsommar och den här är en fästingsommar. Vi jägare som smyger ut på vår mark och sitter orörliga 2-4 timmar får se upp. Jag har blivit fästingbiten hundratals gånger och trodde jag fått viss immunitet men den förbannade Borreliaspirocheten kan lura immuniteten genom att förklä sig. Jag har några år haft mer och mer ont i lederna och trott på brosknedslitning. För 14 dagar sedan blev jag fästingbiten. Resultat rodnad-feber-mycket värre ledbesvär fick mig att gå till läkare och begära en tetracyklinkur. Nu har jag ätit halva kuren och mår som en prins. Även de gamla lindrigare ledbesvären är borta. Inte behöver jag någon höftledsprotes av titan. Alla jägare över 60 och med ledbesvär skall ta en antibiotikakur. Googla på engelska Wikipedia på Lyme Disease. I us tar man Borrelian på allvar. I Svensk "vård" råder consensus att det är lappri och man kör med vänta och se. En bekants bekant dog av meningit (inte av viruset TBE utan av Borrelia som också kan orsaka meningit). En av gubbarna i jaktlaget fick halvsidig ansiktsnervsförlamning av obehandlad Borrelios. Anibiotika kuren botade både ansiktnerven och hans ledont. Roslagsvargen hjälper mot rådjur (dom är borta nästan helt nu liksom våra hundar) men inte mot fästingarna. Vargarna bär också fästingar förutom dvärgbandmask och rabies nämligen. Och begäran om skyddsjakt avvisades. Länsstyrelsens vargavdelning vaktar sina jobb!

Kommentera här: