Hyckleri - den ädlaste av konster

Hycklare är vi väl lite till mans - eller hens, s.m.s.n.f.t. Var tid har sitt hyckleri.
Den som hycklar predikar något som vederbörande inte lever efter själv. Kyrkan är, och har alltid varit, ett eldorado för den som vill hyckla.

Eftersom kyrkan tappat kraft och våra vilsna troendehungriga själar allokerats till undergångens allsmäktiga tro kan jag inte låta bli att förmedla några tecken i skyn.
Ja, du läste rätt, jag kommer att beröra klimathotet igen! Överraskad?
Kyrkan har förvisso predikat jordens undergång, människans skuld och möjligheter till bot och bättring. Man har erbjudits avlatsbrev vilket är ersatt av klimatkompensation. Pröjsa och lev som du vill.
 
Mer om hyckleriet nedan, men först lite bakgrund.
I den lilla kommunen är det cirkus för närvarande då bygdens son dragit sig ur ett stort byggprojekt mitt i staden. Han säger att han blivit gammal, hur nu det kunnat komma som en överraskning, och ämnar därmed att dra ner på sina engagemang.
Den stora delen är bygget, vilket borgarna i den lilla staden där ute på skäret tycks satt hela sitt framtidshopp till, kanske reduceras i förhållande till ursprungsplanen. Den verkliga orsaken till avhoppen/nedbantningen tydliggörs inte för alla och en var men står sannolikt att finna i ekonomiska realiteter. Självklart leder det till många spekulationer men framför allt dyker det upp en väldans massa människor som tycker att popikonen skall ta sitt förnuft till fånga och "komma tillbaka". Man saknar inte kon förrän den är borta, som bekant.

Byggprojektet tycks varit täckmantel för annan "utveckling", som våra politiker sannolikt hade uttryckt sig. Det verkar som om det nu är helt klart att projektet skulle disponera det gamla varmbadhuset trots att inget beslut om detta fattats. Något avtal finns ej heller upprättat, så vitt känt för allmänheten.

Frontfiguren i projektet är en riktig höjdare, eller "varumärke" som han kallas av våra hippa politiker. Vi kan kalla honom vad som helst men det är självklart att han har massa kontakter efter ett intressant liv. En del av dessa är såväl rika som stressade - eller både ock. De har ont om tid helt enkelt.
I det perspektivet är det lätt att förstå om projektören tryckt på att kommunen skall skapa förutsättningar för att ta sig till den lilla staden luftledes. Man kan få snålvattnet att rinna för mindre hos en landsbygdspolitiker. Det är få förunnat att kunna åka ut till flygstationen och se privatjet i långa banor med "the beautiful people" på väg till eller ifrån "min" stad.

Nu råkade det vara så att det finns en liten flygplats. Den är inte fancy. Det finns ingen taxfreeshop eller ens en tillräckligt lång landningsbana för att kunna ta emot ett mindre jetplan. Den fungerar bra för brandflyg och mindre propellerplan.

Kanske gick det till så här...
Här gäller det att ta det lugnt - säger vi att det är människorna i det nya huset vi bygger flygplatsen för, blir det protester. Säger vi vad det kostar, "på riktigt", blir det protester.
- Vi börjar med 6 milj - för att förlänga landningsbanan, till att börja med.
Sagt och gjort. Beslut fattas!
Efter några år utan några aktiviteter kom dom på att det kostar 12 milj. Delar av det skulle "näringslivet" stå för vilket visade sig bli svårt då varken exploatören eller någon annan i "näringslivet" ville lätta plånkan. Till slut lyckades man rycka lite pengar av Sparbanksstiftelsen, eller de där som brukar stå och flina med jättecheckar (hur många vet vad en check är i dagen Sverige?) med ganska små belopp. Dessutom lyckades man få en kommunen närstående stiftelse att bidra med ca. 750 tusenlappar. Resten får kommuninnevånarna stå för.

Nu visar det sig emellertid att de där 12 miljonerna inte räcker på långa vägar då det behövs möjligheter att landa i mörker och/eller dåligt väder, räddningskapacitet - med allt vad det innebär i form av personal, brandbil mm, vinterhållning och sannolikt en hel del uppiffning vad gäller lokaler och utomhusmiljö. Någon "expert" sade att det blir ytterligare 15-20 millar.

För att avsluta med "exploatören" så sägs det att en av anledningarna till hans plötsliga avhopp (bara någon dag efter det jag nu berättar för dig) är att man inte tagit det här med flygplatsen på tillräckligt stort allvar. Han hade minsann dragit ihop ett möte med ett flygbolag, jag aldrig hört talas om, som säger sig vara villig att flyga reguljärt till Stockholm, en gång på morronen och en gång på kvällen - dit och hem, antar jag.
Nu, om inte förr börjar nog våra politiker få det lite svettigt. Å ena sidan den store mannen med de fina människorna och den balla miljön mitt i staden - å andra sidan bensaxen med den dyra flygplatsen och de allt dyrare investeringarna som krävs omkring det "stora bygget".

Vad med hyckleriet?
Om vi bortser från "det stora bygget" så har den här lilla kommunen, liksom de flesta andra kommuner, fallit i farstun för den nya religionen - klimathotet som den kommit att kallas. Man har anställt "klimatstrateger" och "klimatrådgivare" vars arbetsuppgifter för mig är lång ifrån uppenbara. Man har börjat avslå bygglovsansökningar för att bygget inte ligger tillräckligt högt över havet - det där som skall stiga, du vet.
För att kröna sin tro, eller visa översteprästerna att man bekänner sig till den rätta läran har man präntat ner sina tankar i en "Klimatstrategi". Mallen är noga genomtänkt och levererad av de allsmäktiga för att vara säker på att det inte kommer in några dumheter i det dokument som kommunens undersåtar är satta att leva efter under en lång tid framöver.

Klimatstrategin innehåller mycket, från stort till smått. En stor grej är bl.a. att kommunen skall vara fossilbränslefri 2020 och att resandet med kollektivtrafik skall öka. Vi har en rälsbuss som kan ta folk från den lilla staden och två andra orter till Linköping - ett förlegat transportsätt som tas till intäkt för att kunna uppnå den högsta lyckan om det "hållbara samhället"
Målsättningarna är naturligtvis svåra att förverkliga i en landsbygdskommun. Vi måste helt enkelt åka bil. Bilar kommer att gå på fossilt bränsle långt efter 2020 o.m.s.s. Tåget passar inte alla, själv måste jag åka 1,5 mil enkel resa för att nå närmaste station - hur skall det gå till i det "hållbara samhället"?

Så har vi det där med flyget.
Var kommer det in i klimatstrategin?
Står "the beautiful people" över klimatstrategin?

Vem tänkte här och hur kommer hen ur det?
 
PS. Här är färska nyheter från våra politiker som slagit sina huvuden samman till någon sorts eftertanke. D.S

Återkommer antagligen i frågan.

Kommentera här: