Nätet rasar!!!!....

Gotlandsbåten ställer in 2015 och kanske även 2016 och VTs läsare rasar. Vi får veta mer under dagen. Jag återkommer med kompletteringar i denna bloggpost. I och med det är nog sista ordet sagt i denna tragikomiska histora.

Då blir det väl ingen alternativ Gotlandsfärja för den här gången? Ungefär vad IGT sagt hela tiden, vilket kritiserats å det grövsta.

Enda slutsatsen är att politiken inte skall hålla på med sånt här. Det funkar inte. Det kanske finns vilja men kunskapen fattas.

Vi tar ansvar för helheten! Se där, ett av slagorden som skulle få oss att rösta på rätt parti. Gotlandsbåten var en stor sak i valet - som skulle få folk, i beundran av den store ledaren, rösta rätt (partiet i fråga tappade 40% av sina väljare). Ingen talade om risken att det inte blir något. Ingen ifrågasatte trots ett ihärdigt lögnande under hela sommaren, trots att ca. 40.000 människor blev blåsta på sin resa - och i många fall även sina pengar, trots att kommunen laddat in ca. 7 milj i hamnen - som stått tom sedan dess.
Ingen har ifrågasatt kommunen som fixat hamnen utan avtal, som låtit ett dotterbolag investera i färjebolaget och som marknadsfört bluffen med miljontals kronor.
Ingen har ifrågasatt kommunen som upplåtit sitt namn till en färja som ligger och rostar i en hamn strax utanför Athen.
Förutom IGT och, i ärlighetens namn, massa människor som knutit näven i byxan samtidigt som många ifrågasatt projektet såväl före men definitivt sedan val av båt blev känt. Läs allt som är skrivet här - det tar ett tag men det är understundom roande. Det har inte saknats indikationer på att projektet varit döfött - om man säger så.
 
Vem tar ansvar för det?

Ansvar är att avgå när det skiter sig!
 
Presskonferens 19/11
Nu säger dom att verksamheten läggs ner men lägger in en liten morot om eventuell uppstart 2016 - i stället för 2014.
All personal sägs upp och efter årskiftet finns ingen avlönad personal i bolaget.
Dom tackar och bockar för alla som ställt upp på projektet och det tro faan det. Det är många som jobbat, satsat pengar och prestige i det här. de som kommer lindrigast undan är nog bolaget och dess medarbetare.
I övrigt är det bara fortsatt svammel om att båten skulle kunnat segla, vilket man sagt sedan början av juni 2014. Sanningen är den att hon ligger vid kaj, har inte gått för egen maskin på åravis och varit osynlig för omvärlden lika länge, förutom ett kort tag den 12/8 -14 då hon bogserades till sin nuvarande uppläggningsplats.
Nog sagt om detta skulle jag tro. Återkommer annars.

Kommentarer:

1 Moderat i Tjust:

Avtalslöst och utan utredning. Som en slutkläm i projektet lånade Västervik ut sitt sjöfararnamn till båten. Nu flagnar det goda namnet. Kvar är bara en rostig skrothög i en hamn nära Pireaus.

I Baltikum frågar man i dag - varför blev det så?

Är det specialisterna i kommunstyrelsen som hjälper till att lura turister, turistfolket och banken? Eller är det turistfolket som lurar kommunstyrelsen och andra? Stora summor investeras i hamnen för ett bolag som skall driva färjetrafik - utan avtal.

Hur är det möjligt?
En, bland flera frågor kan vara; hur förhåller sig bankens revisorer till utflykten i det blå som banken gjorde?
Det blir troligen en samverkan med kommunens folkvalda revisorer.
Basen, alltså den att stå på, är densamma. Bankens "Huvudmän/gode män" rekryteras just nu ur de politiska leden, de "gode männen" får säkert aktuella konsumentfrågor till sig, stackarna. Det liknar syndromet som tillämpas i vida kretsa där alla närvarande skyller på alla, och hm .. det blev ju en trevlig utflykt, trots allt … Nästa(?)

Kommentera här: