Men nu får dom väl ge sig!

I dagens SVD skriver Susanna Baltscheffsky om klimatet med anledning av att det är lite kallt ute i Europa. I en uppvaknande (optimistiskt?) ton skriver hon att jordens medeltemperatur inte stigit sedan 1998 men det pågår likväl en global uppvärmning (hm).
Vi vet inte hur mycket och vad som påverkar klimatet - avsmältningen kan leda till kallare klimat etc. Denna ickeuppvärmning kan bero på naturliga variationer, vi vet inget om molnighetens inverkan, klimatmodellernas precision etc.

Men herregud!
Det är ju vad kritiskt tänkande människor sagt hela tiden! Om du nu brinner av sådan oemotståndlig lust att rädda världen, satsa då t.ex på svälten, HIV/AIDS, antibiotikaresistens, frihandel, alternativa/nya energikällor, minskat politikerberoende, förbättrad vattenkvalité, utbildning av befolkningen i utvecklingsländer (Det finns mycket att göra!).

Kanske kan det ge något resultat innan du dör. Kanske lämnar du något spår erfter dig. Klimatsatsningarna leder inte till något som vi kommer att märka. Dom efter oss kommer att få beska med följderna av dålig tillväxt, markandsimperfektioner, politiska låsningar (jfr. kärnkraftsfrågan - 30 år!), korruption etc.
Vi kan inte satsa alla dessa pengar, som bl.a EU vill, i ett projekt som vilar på så lös grund, med så ovisst resultat. Vi tål inte detta trams - framtiden är för viktig!

På energiområdet tycker jag att vi i första hand att vi skall göra oss av med kol och olja för att det tar slut, skitar ner, förstör landskapet där det bryts (se nedan om Vattenfall i Tyskland - för djävligt!) och vi gör oss beroende av ryssar och araber. Därför måste vi hitta alternativ som håller. Detta kräver en bred forskning som får fram alternativ i stort och smått.

För min egen del skall jag göra allt för att bli oberoende, inte bara av ryssar och araber utan även av våra klåfingriga politiker. Detta gäller alltså värme och el på gården. Jag drömmer om att koka min egen värme (vilket jag redan gör - med skiftande framgång enligt övriga familjen - hm) och puttra min egen el. Jag hoppas kunna återkomma om detta.

Kommentera här: