Vargjakten snart avklarad

Efter en helg av den utlysta jaktperioden tycks i stort sett de vargar som licenserna medgav vara skjutna. Ni som inte jagar verkar tro att det bara är att hänga på sig bössan och ge sig ut i skogen - som att gå på Skansen, eller Djurgården ungefär. Om det är sistnämnda som är referensen kan jag förstå var uppfattningen kommer ifrån eftersom rådjuren där uppträder mycket nära fotvandrarna. Gör gärna experimentet att ge er upp i skogen på Djurgården så kommer du att upptäcka rådjuren (men titta noga) och det faktum att det inte är så många andra som tycks gilla "spenaten" - de väljer att frottera sig utmed vattnet i stället.

Nåväl, ute i den verkliga skogen är det inte så enkelt. Det går många mantimmar på varje fälld älg, rådjur, gris eller hjort.

Jag vet inte hur det är att jaga varg men jag antar att dom inte är dummare än något annat djur och att det då skall gå att skjuta närmare 10% av den påstådda populatinen på två dagar ger i alla fall mig lite varningsklockor. Vad jag försöker att säga är att jag tror att det finns fler vargar än dom 200 som våra skattefinansierade "vargspårare" påstår.

Nu har i alla fall jakten kommit igång vilket kanske kommer att leda till en vargstam i balans med sig själv och den omgivning de lever i. Förhoppningsvis kommer inte stammen att växa oss över huvudet och då kanske den "biologiska mångfalden" kan fördras av flertalet. Sista ordet är inte sagt i vargfrågan - var så säker.

Läs mer här, och här.

Kommentarer:

1 Sture Sjöstedt:

Vargarna fick bli cirka 200 innan skyddsjakt infördes.

En annan nykomling , vildsvinet , förökar sig ganska snabbt . Snart är de en halv miljon och

kommer då att ge oss 5% av det griskött som konsumeras i Sverige.Hur kommer det då att gå

för markhäckande fåglar och smådjursungar. Att

rådjurskid blir grismat vet nog både NV och Mörner

men det skrivs det inget om.

Kommentera här: