Ny kolumn i VT

Så var det dags för en ny kolumn i VT, Västervikstidningen. Som jag berättade förra gången så har ledarredaktionen, ledd av den unge redaktören Joakim Tholén, förnyat sig såväl i ledarskriveriet som kolumneriet. Sistnämnda har stärkts (nåja, hoppas dom i alla fall) med skribenter från de fyra stånden där jag således representerar - ja, det fattar ni.
 
Förra gången det begav sig, för en månad sedan, var det lite mer startup. Eftersom det är jakttider fick det bli ett jakttema som utgår ifrån att...
1. Den urbaniserade människan fjärmat sig från jakt i synnerhet och köttproduktion i allmänhet.
2. Att vi var pliktade att delta i jakt på dom stora rovdjuren från 1400-talet tills dess att de utrotades i mitten av 1800-talet.
3. Att vi sedan Jägareförbundets tillblivelse ca. 1830 byggt upp en av Europas bästa klövviltstammar.
 
Att icke berörda intressen inte skall tillåtas förstöra det vi byggt upp, genom deras lobbying för varg och annat oknytt, är underförstått - det fattar säkert ni IGT-läsare men om resten gör det vet i tusan. Jag kan inte vara så tydlig i VT som här på bloggen.
 
 Jag tycker att det här är ett väldigt kul projekt och känner mig hedrad att få bidra med material till en av Sveriges allt för få borgerliga, självständiga, ledarredaktioner.
 
Här är den första kolumnen.

Kommentera här: