Gotlandsbåten skiter sig!

Nu har det hänt - det som gör att jag måste skriva igen.

Västerviks kommun - liksom de flesta landsbygdskommuner - är desperata att hitta "det" som gör kommunen attraktiv att bo i och lönsam att driva. Så lönsam att man kan tillhandahålla s.k. välfärdstjänster till kommuninvånarna.
Trots att IGT i grunden är en skeptisk företeelse utgår jag här ifrån en positiv människosyn där alla männskor vill gott och gör så gott dom kan, åtminstone inledningsvis..

Nu är det inte så lätt att hitta "det" där vilket gör att man exponerar sig å det kraftigaste för allsköns ljusskygga krafter med dunkla motiv - man hamnar helt plötsligt i den bedrägeriutsatta sektorn. Historien är nerlusad med exempel på en lurad offentlighet. I vår del av landet är Fanér Dun i Kalmar ett ypperligt exempel och i Kommunen kan vi nämna Visans Hus, Holliday Club, Slottsholmen (som antagligen kommer igång) och nu senast Gotlandsbåten.

Västervik hade färjeförbindelse till Gotland till långt fram på 70-talet. Därefter har det effektiviserats och numera går det färja till Gotland från Nynäshamn och Oskarshamn. Tankar på färja från Västervik har naturligtvis funnits sedan den förra lades ner. Tyvärr har de kommersiella förutsättningarna saknats.
 
Helt plötsligt hittar en välkänd entreprenör på Gotland lösningen på den gordiska knuten. Han kunde minsann sköta såväl det sjöfartsmässiga med lönsamhet samtidigt som priset skulle bli lägre för resenären. Det låter ju bra.
 
Kommunalrådet i vår desperata kommun, tillika entreprenör, fann en tvillingsjäl, efter diverse festande och båtåkande, i denne talföre och karisamtiske man. Här skulle dom fixa färjetrafik mellan Västervik och Gotland. Det fanns ingen hejd på hur mycket turister som skulle stanna till i Västervik på väg till/från Gotland. Gotland skulle formligen översvämmas av nya turister tack vare denna nya förbindelse.
Lite gnäll blev det här hemma framförallt vad gäller de ekonomiska följderna vilket bemöttes med lugnande besked att det inte skulle kosta något - ja, kanske lite streck på hamnplan och någon korvkiosk kanske. I övrigt inget.
 
Tiden gick och någon gång vid juletid hade dom hittat båten som skulle stäva fram över Östersjön i ur och skur under 9 sommarveckor med start den 16/6 -14.  Det var en sunkig båt som låg färdig för skrotning bland övriga överblivna fartyg. Men dom skakade tag i ägaren som sade sig vara villig att hutta in 100milj i fartyget och därmed få henne i farbart skick. Olyckskorparna började kraxa - hon var för stor, omodern utan bogpropeller (dom riktiga propellrarna med tillhörande axel saknades också) och genomfart. Hon skulle helt enkelt inte funka, sade dom. Golandsbolaget AB, som bolaget heter, körde hårt med sin propaganada - bara tre/fyra veckor innan premiärturen lovade man dyrt och heligt att hon skulle vara på plats i tid och att bokningarna gick som tåget. Det var fullbokat fick dom veta som ville boka sig en tur före midsommar.
 
Den 1:e juni sprack bubblan. Premiärturen flyttas fram från den 16:e till den 27:e. Skälet var att de som skulle besiktiga, certifiera och klassa upp fartyget innan avresa från Grekland hade blivit försenade pga. ett oväder över Balkan (ja, det har regnat förfärligt och det är stora översvämningar i Serbien bl.a.) men det är inte Grekland och kan rimligtvis inte ha det minsta med dessa företags verksamhet att göra. Grejen är att samtliga certifikat är utgångna och måste återupprättas. Fartyget skall dessutom flaggas om från Panama till Cypern (som är Europas Panama). Nu gläder sig olyckskorparna - med rätta tycker jag.
 
Vad hände då med korvkiosken? Jo, först blev det marknadsföringsbidrag om 3 milj under tre år, en milj/år. Värst av allt var att det blev ett "brådskade ärende" i Kommunfullmäktige om 6,1 milj. Det skulle fixas i hamnen för dessa pengar och det var så bråttom att det dök upp på fredagen för beskådan av fullmäktiges ledamöter, klubbades i Kommunstyrelsen på måndag, omedelbar justering, för att slutligen klubbas i Kommunfullmäktige på måndag kväll.
Värstast av allt är att jobbet till stora delar var klart på fredagen när det "brådskande ärendet" dök upp på fullmäktiges och kommunstyrelsens bord. Hur, och på vilka grunder, igångsättningsbeslutet togs är höljt i det korrupta dunkel som Västerviks kommun, och många andra, hamnat i under senare år.
 
Nu återstår bara att se om färjan kommer överhuvud taget. Kommer den inte i år torde det vara svårt att uppamma kraft och kapital inom ramen för det här projektet. Kvar står vi skattebetalare med ytterligare ett misslyckat projekt inom den bedrägeriutsatta sektorn.
 
Vi får väl se.

Kommentarer:

1 Anna:

Hej du, det här var ju intressant läsning. På Gotland är 97% av alla "tyckare" på helagotland.se's opinionssida emot detta vansinne. Dock verkar det vara tyst på V-viks-sidan tills jag hittade detta. Jag hoppas få läsa mer om åsikterna från er sida. Antar att du vet om att om båten får driftsproblem så strandsätter man sina passagerare, de lämnar inga garantier för att man faktiskt kommer fram/hem. De har ju ingen ersättningsbåt så, ja du fattar. I dag 14/6 har ännu ingen båt lämnat Grekland med destination Västervik, så vi får väl se vad som händer. Ha det gott och tack

Svar: I V-vik har det utvecklats en antidemokratisk anda där ingen säger något och knyter handen i fickan. S o M har gått samman och kontrollerar 70% av Kommunfullmäktige så det är bara att rätta in sig i ledet. I den andan har man slabbat bort 8-10 milj på det här vansinnet som är en följd av att Pigge impat på en av våra starke män som fick känna sig "med" under några sommarveckor på Gotland. Den som tycker något blir skändligen utmobbad. Som tur är har vi ett val snart där så väl S som M kommer att förlora stort. Själv har jag varit aktiv i M men kan inte rekommendera någon att lägga sin röst där. Vi har inget, jag säger inget att komma med. Tyvärr. Det är tragiskt.
Wolter Stackelberg

2 Lars Cornell:

Hur lång tid tar det för båten att ta sig hit?

Svar: Vad jag förstår så är det ca. 3.800 distans. Med 18 knops medelhastighet lär det ta 9 dygn, med 16 tar det visst 10 dygn (har inte räknat själv) Hur som än är så är det en fysisk omöjlighet att vara i trafik den 27:e om hon skall testköras i Grekland innan avfärd, bli godkända av svenska myndigheter, träningsköra i hamnarna och bunkra (alla dessa åtgärder känns onekligen rätt viktiga). Det kommer säker ut en bulletin om detta, i dag eller de närmaste dagarna, med snyltande ursäkter. Dom har lurat oss allihopa och det värsta är att dom lurat av oss 8-10 milj! Om det inte vore för dessa miljoner hade jag struntat i det helt och hållet.
Läs mer här:http://www.landgangen.se/forumsmf10/index.php?topic=29708.405
Wolter Stackelberg

3 Christel:

Jag följer också detta med stort intresse (läser forumet på landgång.se, många skribenter där verkar insatta). Jag skrev ett inlägg på Västerviks turistsida (för besöksnäringsföretagen) för en tid sen och frågade hur det gick med klassning och allt. Jag skrev att jag kände mig lite tveksam om att allt skulle hinna bli klart mm (detta var innan premiärdatumet flyttades). Tja, det mottogs väl inte jättebra direkt....

Svar: Näh, man får inte vara tveksam till något skattepengaslösarna hittar på vare sig det är Gotlandsbåt, Farledsutvidgning, Visans Hus, Äventyrsbad eller Holliday Club. Då blir man utfryst, utmobbad. I bästa fall kan man få frågan om man har någon bättre idé själv (vilket man inte har) i stället för att argumentera för sin egen idé.
Politiskt (inom ett parti som gått samman med ett annat av diametralt motsatt grundåskådning) har Gotlandsbåten, tillsammans med Slottsholmen, framställts som något av det största som hänt i Västervik på länge. Ingen har tänkt tanken att det kanske inte faller väl ut och vad det innebär politiskt efter det att man slabbat iväg 8-10 milj i hamnen till ingen nytta och 50 milj i farleden med lika liten nytta.
Wolter Stackelberg

Kommentera här: