Båt på väg! Blir det dyrt?

Just i detta nu är båten på väg att lägga till i Helsingborgs hamn.
 
Här kan ni följa henne - det är kul.
 
I dag kan vi läsa i lokalbladet att det kommer att krävas miljoninvesteringar - närmare bestämt 5 - 6 milj - i hamnen för att det skall funka med detta nya fartyg som skall trafikera Västervik - Visby - Nynäshamn från och med påsk.
 
Personligen tror att det slutar runt 10 miljoner vilket är baserat på inget annat än det faktum att kostnaden för dylika projekt nästan alltid underskattas. Kombinationen med den näst intill kamikazelika ivern att få till Gotlandsförbindelsen ökar risken betydligt. Jag tror också att det blir våra givmilda politiker som välvilligt kommer att spendera andras pengar.
 
Innerst inne fattar jag inte varför jag engagerar mig i detta, en uppfattning som även min hustru hyser. Antagligen är det för att vi kanske befinner oss mitt i ett gigantiskt lurendrejeri. Det ligger onekligen spänning i det.
 
- Å ena sidan har vi entreprenörerna som redan lurat oss med en båt som aldrig kom. Den här gången tror jag iofs att det är något bättre - ny entreprenör och det faktum att båten tagit sig från Irland till Helsingborg (undrar om hon har sopor med sig).
 
- Å andra sidan har vi politiker representerande hela den politiska färgskalan som satt mycket prestige i projektet (bl.a. 60 milj i farledssprängning, 6 milj i hamnen, 3 milj i marknadsföring och olovligt aktieköp av kommunalt bolag) med båten som aldrig kom och satte 40.000 passagerare på kajen.
 
Det ska bara gå, kosta vad det kosta vill! - verkar dom tänka. Vi får väl se. Funkar det utan kostnader för kommuninnevånarna vore det onekligen kul.
 
En liten tur till Gotland i sommar kanske?

Kommentarer:

1 Åke Elgstrand:

Ja det är dyrt!
Åke

Kommentera här: