Gott Nytt År - och en liten summit up

Så har det gått ytterligare ett år med IGT. Jag har skrivit närmare 700 inlägg av varierande kvalité. Jag vet inte riktigt vad jag skall göra med materialet. Förhoppningsvis blir det kul att läsa om några år. Jag har försökt att hålla mig till saker som berör oss på landet. Trots det har jag inte kunnat hålla mig undan de riktigt stora frågorna, som i mina ögon framstått som kollektiv idioti.

Klimatet
Det största vansinnet av allt har under den här perioden varit tron att vi människor skulle kunna påverka klimatet. Att vi skulle kunna hålla den globala genomsnitsremperaturen inom +2 grader genom ett politiskt beslut tror jag framtiden kommer att skratta åt.
En stor bov i klimatdramat har varit våra kossor. Det påstås att dom spär på växthusgaserna med ca. 3-4% om året. Jag tvivlar av den enkla anledningen att jag inte kan förstå hur en ko skulle kunna göra växthusgas av material som är producerat av växthusgas, via fotosyntesen. Jag har rotat, må ni tro. Ingen vill svara - det bara är så - det säger IPCC och så vidare. Det senaste var ett debacle med klimatansvariga för Modereterna. Hon sade att hon skulle svara, men kunde naturligtvis inte. Då sade hon att hon inte ville prata om saken mer. Då bestämde jag mig för att aldrig mer vara medlem i Moderata Samlingspartiet (numera Nya Moderaterna).

Svininfluensan
I slutet av förra året skulle vi alla dö i svininfluensa. I gammal god anda piskades stämningarna upp. Folk stod i kö på gator och torg för vaccinering. Kollektivt vansinne är vad det var.

Ädelfilén
Riktigt kul hade jag när jag kom på Scan med brallorna nere. Nån PR snubbe på Stureplan hade kommit på att man skulle kunna kalla rullen på grisen för Ädelfilé. Då fick dom med IGT att göra. Numera kallas den Ädelstek.

Överbyråkratiseringen
Politiskt styrda administrativa övergrepp är något av det värsta jag vet. Det sprider sig som en pest i samhället. Omfattande regelverk och kontroller omgärdar jordbruket, skogsbruket, fisket, småskalig turism och energi. Många gånger helt i onödan och till förfång för utvecklingen på landsbygden och den personliga arbetslusten. Till gagn för dom som tror att de gör nytta. Tyvärr är det inte slut utan det är många där ute som i det godas namn försöker finna sig en födkrok.

Lokal korruption
Vi lever i ett land där man försöker intala oss att korruption är något som finns i "andra" länder. Här, i vårt perfekta land, lever alla efter lagar och regler. Men så uppdagades det att man i Göteborg fifflat å det grövsta. Det köptes råspont som hamnade på tjänstemännens tak, det betalades fakturor hit och dit. Det var helt enkelt genomkorrumperat. Mycket tyder på att den kommunala sektorn är just korrumperad. Jag har skrivit lite om detta i olika aspekter. Inte så att jag moraliserar, jag tror att det i första hand är hyckleriet, som alltid går hand i hand med korruption, som retar mig mest.

Lokalt fiffel
På sistone har jag uppmärksammat det faktum att det politiska etablissemanget inte lyckats tillsätta posten som vice ordförande i Kommunstyrelsen. Platsen tilldelas Moderaterna i kraft av ett fantastiskt valresultat som i sin tur är en följd av ett mäkta populärt kommunalråd som, tvivels utan, gjort ett superjobb för kommunen. Nu verkar det som att han vill gå vidare, genom att anta jobbet som ordförande i Regionförbundet. Självklart är det roligare än att traggla i kommunen men det är omöjligt, och orätt, att sitta på två stolar samtidigt.

Nu vill jag önska er alla ett Gott Nytt År!

Jag kör väl ett år till, tänkte att jag skulle upp i 1.000 inlägg i alla fall.

Kommentarer:

1 Sven Sannerud:

Hej IGT!



Jag vill tacka Dig för det gågna årets bloggar som jag läst med intresse.Du har ett mycket intressant sätt att se på olika händelser och företeelser i tiden.Den humoristiska knorren i Din skrivstil gör det hela mycket lättläst.Ibland tar Du



väl i litet i kraftigaste laget men bättre det än att vara slätstruken.

I hopp om att Du kan hålla ångan uppe även nästa år

önskar jag Dig Gott nytt år.Sven Sannerud

2 Janne:

IGT tillönskas Gott Nytt År! Det är alltid intressant att läsa vad du skriver. Personligen tycker jag bäst om när du klär av klimatalarmisterna. Deras resonemang går ju sällan ihop, men de får ofta härja oemotsagda.

3 Per:

Gott nytt på Dig Wollter. Ser fram emot fortsättningen av IGT.



PS.

Såg idag i DN ett inlägg i vindkraftseländet.

http://www.dn.se/debatt/skandal-att-myndigheterna-struntar-i-manniskors-oro

4 Christel:

Jag läser IGT med stort nöje. Gott Nytt År och fortsätt i samma anda!

/Christel Alvarsson, Björkö

Kommentera här: